مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

توکسوپلاسموز یک بیماری عفونی انگلی است که در سراسر جهان حتی در کشورهای پیشرفته یافت می‌شود.

تماس با فضولات گربه، مصرف گوشت آلوده که خوب پخته نشده باشد، خوردن میوه و سبزی‌های آلوده شسته نشده یا استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه نشده، تخم مرغ خام و آب تصفیه نشده احتمال ابتلای  افراد به این بیماری را افزایش می‌دهد.

با توجه به افزایش روزافزون گرایش به نگهداری از حیوانات خانگی به‌خصوص گربه و نقش مؤثر این حیوان در انتقال انگل بیماری و خطرات جدی ابتلای  مادران باردار به این بیماری مطالعه این مطلب  خالی از فایده نخواهد بود.

به‌رغم اینکه عفونت با انگل توکسوپلاسموز  رایج است اما بسیاری از افراد سالم نیازی به درمان دارویی پیدا نمی کنند.سیستم ایمنی بدن در حالت سلامت می‌تواند با این بیماری مقابله کند.

با این وجود توکسوپلاسموز می‌تواند برای جمعیت‌های خاصی به‌شدت خطرناک باشد؛ نوزادان مادرانی که در طول بارداری به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیمارانی که سیستم ایمنی‌شان به هر دلیلی ضعیف شده(مثل مبتلایان به ایدز یا سرطان) در زمره این افراد هستند.

اگر در موارد نادری یک فرد کاملا سالم به این بیماری مبتلا شود بیماری او معمولا خفیف است؛ توکسوپلاسموز در این افراد چیزی شبیه به آنفلوانزا است که علائم آن درد عضلانی و تب خواهد بود.افرادی که سیستم ایمنی بدنشان دچار مشکل است علائم شدیدتری نظیر گیجی و تشنج را تجربه خواهند کرد.

مادرانی که با انگل توکسوپلاسما مواجه شده باشند صاحب نوزادانی می‌شوند که به‌تدریج برخی علائم را بروز خواهند داد.این اتفاق اغلب چند ماه تا چند سال بعد از تولد رخ می دهد. 

این علائم عبارتند از:1)بزرگی سر، کبد یا طحال 2)تشنج 3)عفونت‌های چشمی 4)زردی پوست و سفیده چشم 4)تأخیر رشد. اگر انگل از طریق مادر به جنین منتقل شود عوارض بسیار خطرناکی نظیر سقط جنین و مرده‌زایی و مشکلات شدید زایمان را به دنبال خواهد داشت.بنابراین مادرانی که با انگل توکسوپلاسما تماس داشته‌اند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا از عدم‌انتقال انگل به جنین خود مطمئن شوند.خانم‌های باردار یا کسانی که سیستم ایمنی‌شان ضعیف شده(مثلاَ بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند) باید این روش‌های پیشگیری را به دقت رعایت کنند: تا حد امکان از حیواناتی نظیر گربه دوری کنید و حیوان خانگی نداشته باشید.

اگر در منزل شما گربه نگهداری می‌شود دست‌کم سعی کنید خودتان جعبه او را تمیز نکنید و از افراد دیگر بخواهید این کار را انجام دهند.از گربه های ولگرد دوری کنید؛  بسیاری از گربه های مبتلا فاقد علائم ظاهری بیماری هستند.

اگر گربه دارید حتما او را به دامپزشکی ببرید و از سلامتش مطمئن شوید. گربه باید فقط در محدوده خانه رفت‌وآمد کند و نباید از خانه خارج شود. به گربه غذای سالم یا کنسرو بدهید.اگر به باغبانی و پرورش گل و گیاه علاقه دارید حتما از دستکش‌های مخصوص این‌کار استفاده کنید.

گرچه این فعالیت‌ها بسیار مفرح و آرامش‌دهنده هستند ممکن است شما را در معرض انگل توکسوپلاسما قرار دهند. یکی از منابع اصلی این انگل خاک است. بنابراین در هنگام کار از دستکش مخصوص استفاده کرده و بعد از آن دست‌های خود را با آب گرم و صابون به دقت بشویید.

از خوردن گوشت نیم‌پز یا خام خودداری کنید.تمام گوشت‌های قرمز باید حتما در حرارت 71 درجه سانتی گراد پخته شوند به نحوی که هیچ ناحیه صورتی روی گوشت باقی نمانده و آب قرمزرنگ هم از آن تراوش نکند.

گوشت را هرگز قبل از اینکه کامل پخته شود نچشید.بعد از بریدن و قطعه قطعه کردن یا چرخ کردن گوشت خام حتما لوازم استفاده شده را با دقت بشویید.سطوحی را که گوشت روی آن قرار گرفته ضدعفونی کنید.

بعد از دست زدن به گوشت خام دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهید.تمام میوه‌ها و سبزیجات را بشویید. اگر امکان دارد میوه و سبزی را ضدعفونی کنید. سطح میوه‌ها را با برس یا لوازم مشابه تمیز کنید تا احتمال عفونت به حداقل برسد.از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه پرهیز کنید.

به‌هیچ‌وجه تخم مرغ خام یا آب تصفیه نشده نخورید. درمان توکسوپلاسموز بعد از انجام آزمایش‌های دقیق امکانپذیر خواهد بود.اگر بیمار یک مادر باردار باشد برای بررسی ابتلای جنین آزمایش‌های دیگری نیز انجام خواهد شد. بیماری با مصرف آنتی بیوتیک و مکمل‌های آهن درمان خواهد شد.

کد خبر 82486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز