چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که شوهر کانی کالپ پنج سال پیش به او شلیک کرد، او صورتی پیدا کرد، بدون بینی، بدون کام و بدون پلک‌های پایینی، اما اکنون موضوع تفاوت‌ کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم کالپ که اواین پیوند صورت تقریبا کامل و چهارمین پیوند صورت اعلام‌شده در جهان است،‌ تا به حال با موفقیت تحمل کرده است.

این مادر 45 ساله دو فرزند، در ماه دسامبر گذشته در عملی که کلینیک کلیولند در ایالت اوهایو تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کالپ پیش از آسیب‌دیدن صورت

جراحان حدود 80 درصد از صورت کالپ را با استفاده از بافت صورت به دست آمده از یک زن مرده که مانند ماسکی بر روی صورت مجروح او قرار داده شد، ترمیم کردند.

تقریبا کل صورت او به جز پیشانی، پلک‌های بالایی، لب پایینی و چانه تعویض شد.  گروه 11 نفره از جراحان که این عمل را بر روی کالپ انجام دادند.

کالپ پیش از این عمل، صورتش فاقد تکیه‌گاه استخوانی بود و نمی‌توانست بدون لوله‌ای که درنایش قرار داده شده بود، غذا بخورد یا تنفس کند. اما اکنون به راحتی می‌تواند این اعمال را انجام دهد. اما صورتش پف کرده، آویزان و تشخیص صدای او گاهی مشکل است.

ماریا سیمونوف، رئیس پژوهش جراحی پلاستیک در کلینیک کلیولند در کنفرانس خبری که چهارشنبه 6 مه (16 اردیبهشت) در واشنگتن برگزار شد، در این باره گفت: "به نظر ما این عمل زندگی او را به طور تمام‌عیاری تغییر داده است."

خانم کالپ پیش و پس از پیوند صورت

 

 هویت کالپ و حادثه‌ای که باعث بدشکلی صورت او شده بود، تا به حال پنهان نگاه داشته شده بود.  کالپ پس از آنکه با کمک به پشت تریبون آورده شد،‌ گفت: ‌"خوب، فکر کنم شما امروز اینجا آمدید تا من را ببینید."

اما او افزود: "به نظر من مهمتر است که شما  بیشتر به خانواده فرد اهداکننده پیوند توجه کنید."

کالپ یادآور شد هنگامی که ریسال دیوهان، جراح پلاستیک در این کلینیک، برای اولین بار جراحات صورت کالپ را دو ماه بعد حادثه تیراندازی دید، گفته بود مطمئن نیست که بتواند کاری برای ترمیم آسیب انجام دهد، اما سعی خودش را خواهد کرد.

کالپ با خنده گفت: ‌"حالا من پنج سال بعد اینجا هستم.  او کاری را که گفته بود انجام داد،- من حالا بینی‌ام را دارم."

پیوندهای صورت بحث‌برانگیز بوده‌اند، چرا که بیمار را در معرض خطرات شدیدی قرار می‌دهند، و برای اصلاح کیفیت زندگی انجام می‌شوند و  نه نجات جان بیمار.

همچنین این نگرانی وجود دارد که این عمل نهایتا تنها به مقاصد زیبایی یا به عنوان وسیله‌ای تغییردادن هویت افراد به کار رود.

گرچه در کنفرانس خبری در مورد شرایطی که به آسیب صورت کالپ انجامید، صحبتی نشد، اما رسانه‌های محلی گزارش کردند که شوهر او،‌توماس، در سال 2004 از فاصله نزدیک به او شلیک کرد و بعد به سمت خودش شلیک کرد. اما این اقدام به قتل و خودکشی ناکام ماند، و او به هفت سال زندان محکوم شد.

صورت کالپ که کاملا از شکل افتاده بود،‌ تحت 30 عمل جراحی قرار گرفت تا ترمیم شود، و نهایتا مورد پیوند صورت قرار گرفت که اولین پیوند از نوع خود محسوب می‌شد که شامل استخوان‌ها، به همراه عضلات، پوست، رگ‌های خونی و اعصاب می‌شد.
سمیونوف گفت این عمل پیوند "پیچیده‌ترین عمل بازیابی کارکردی بود که تا به حال در جهان انجام شده است."

او گفت: "برای اولین بار در جهان بزرگترین تکه صورت را پیوند زده‌ایم، که شامل استخوان‌ها به همراه کل بینی و واحدهای کارکردی صورت از جمله پلک‌های پایینی، لب بالایی و نیز کام  می‌شد."

دکترها هنگام گرفتن بافت صورت اهداکننده، توجه خاصی به حفظ شریان‌ها، وریدها و اعصاب کردند. بعد این جراحان عروق بافت پیوندی را به عروق خونی بیمار پیوند زدند تا جریان خون را در بافت پیوندی برقرار کنند، بعد به اتصال شریان‌ها، وریدها و اعصاب پرداختند.

کالپ که صورتش پیش ار پیوند باعث پس کشیدن بزرگسالان و فرار کودکان می‌شد، دیگران را تشویق کرد که بر اساس ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت نکنند.

او گفت: "هنگامی که شخصی دچار بدشکلی است و مانند شما زیبا به نظر نمی‌رسد، در مورد او قضاوت نکنید،‌زیرا شما نمی‌دانید بر آنها چه رخ داده است."

دکترها در فرانسه در سال 2005 اولین پیوند قسمتی صورت را بر روی یک زن 38 ساله به نام ایزابل دینور انجام دادند که صورتش بر اثر حمله سگ مجروح شده بود، و دهان و بینی‌اش را جایگزین کردند.[تولد دوباره پس از پیوند صورت]

کد خبر 80787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز