سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رود تجن یا گرماب رود، در استان مازندران جاری است.

رودخانه تجن، رودی است که در شرق شهرستان سرخس جاری است. این رود از تلاقی دو رود کشف رود و هریرود بوجود آمده است.

رود تجن

این رودخانه مانند دیگر رودهای منطقه دائمی نیستند و در فصول سال با تغییرات میزان ریزش باران، دارای نوسانات زیادی می‌باشد. رودخانه تجن بزرگ‌ترین منبع آب سطحی دشت سرخس می‌باشد.

رود تجن به طول حدود ۱۴۰ کیلومتر از کوه‌های علی خانی، داراب کوه و سرکوه از ناحیه کوهستانی هزار جریب در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و با گذشتن از شرق شهر ساری، نزدیک آبادی خزرآباد، در ۲۵ متری پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد به دریای خزر می‌ریزد.

قسمت علیای تجن در بخش هزار جریب در شهرستان نکا و بخش چهاردانگه و دودانگه در شهرستان ساری، جهت عمومی جنوب شرقی ـ شمال غربی و بستری سنگلاخی دارد و ریزابه‌های ببرچشمه و آبتیرچای از ساحل راست و شیرین رود و سفیدرود و لاجیم از ساحل چپ به آن می‌پیوندند.

همچنین رود دایمی زارِم رود- ظالم‌رود به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر با جهت عمومی شرقی ـ غربی از ریزابه‌های سمت راست تجن است و در حدود ۱۶کیلومتری جنوب شهر ساری به آن می‌پیوندد.

قسمت سفلای تجن که از حدود ۸ کیلومتری جنوب شهر ساری (نزدیک آبادی تنگه لته) آغاز می‌شود، در بخش مرکزی شهرستان ساری با جهت عمومی جنوبی ـ شمالی جریان دارد و بستر آن ماسه‌ای است.

پوشش گیاهی حاشیه تجن در قسمت علیا، درختان جنگلی پهن برگ مانند مازو، توسکا، سفیدار، لیکی، آزاد و انجیلی و در قسمت سفلا، انواع گیاهان آبزی حاشیه‌ای است.

تجن در منطقه زلزله خیز البرز قرار دارد. در زمین لرزه سال ۱۳۱۴ پانصدمتر از مسیر تجن در نزدیکی محل دوسله، در حدود ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری، بسته شد.

کد خبر 79480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز