یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در مورد سن ازدواج جوانان گفت: سن ازدواج زنان در سال 1345 هجده سال بوده و هم اکنون به 23.4 سال رسیده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم دکتر شهلا کاظمی‌پورافزود: در سال 1345 سن ازدواج برای زنان شهری 19 سال و برای زنان روستایی 17 سال بود و  پس از آن با مقداری افزایش رو به رشد و سپس با یک توقف بعد از انقلاب اسلامی کاهش یافت ولی باید دانست که متغیرهای جمعیتی در جایی توقف می کند و از حدی بالاتر نمی رود، بنابراین سن ازدواج زنان در حدی متوقف می شود. 


این آمارها در حالی نشان از افزایش سن ازدواج می دهد که فرهنگ ما هنوز توانایی یافتن همسر مناسب و  ازدواج موفق را مهمترین ملاک خوشبختی به خصوص برای دختران می داند، به طوری که حتی گاهی  بیشتر فعالیت های زندگی مثل تحصیلات بالاتر، موفقیت شغلی بهتر، ارتقای پایگاه اجتماعی و اقتصادی  معطوف به یافتن همسری مناسب است که البته معلوم نیست مردانی که خود از چنین امتیازاتی برخوردارند  تا چه حد علاقه مند به ازدواج کردن با دخترانی در سطح اجتماعی و حرفه ای خویش هستند. 

از طرفی توقعات خانواده ها در رابطه با ازدواج فرزندانشان بالا رفته و نیز بسیاری از مردان که طبق فرهنگ  ما باید پا پیش بگذارند و مخارج و هزینه های زندگی را تامین کنند از حیث تحصیلات، میزان درآمد و  موقعیت اجتماعی و شغلی در وضعیت مناسبی به سر نمی برند و حتی گاهی وضعیت آنها نسبت به دختران  نامطلوب است. 

برهمین اساس روانشناسان تاکید می کنند که ناکامی ناشی از وجود موانع متعدد بر سر راه ازدواج جوانان  می تواند شماری از آنها را به سوی ارتکاب برخی جرایم بکشاند. این تاکید در حالی است که آمارها نشان  می دهد 22 درصد جمعیت ورودی زندان های کشور را جوانان تشکیل می دهند به طوری که سالانه 27 تا   33 هزار جوان در گروه سنی 19 تا 25 سال زندانی می شوند. 

موارد نزاع های دسته جمعی، فرار از خانه، اعتیاد، خودکشی، خانه های فساد و فحشا پدیده مردان  خیابانی و... همه بیانگر آن است که اگر به فکر چاره اندیشی نباشیم آینده این تعداد جوانان تیره و تار  خواهد بود. از طرفی ازدواج به دلیل آنکه در اغلب موارد به افزایش احساس امنیت، تامین نیازهای جنسی  و عاطفی جوان منجر می شود. البته این تاکید روانشناسان را نیز نباید فراموش کرد که وجود چنین آسیب های ناشی از افزایش سن ازدواج نباید به هیچ وجه منجر به انتخاب راهکار ازدواج به هر شکل و با هر  شرایطی باشد، زیرا در این صورت ازدواج نه تنها راهگشا نخواهد بود بلکه خود به جمع عوامل تاثیرگذار  بر آسیبهای یاد شده خواهد پیوست. 

کد خبر 79370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز