جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا ممکن است رشد طبیعی جنین در حال نمو را کند نماید.

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران در این تحقیق به بررسی داده‌های مربوط به 336000 تولد در نیوجرسی آمریکا در فواصل سال‌های 1999 تا 2003 و میزان آلودگی‌ هوای روزانه ثبت‌شده در سراسر این ایالت در همین فاصله زمانی پرداختند.

 مقادیر ثبت‌شده آلودگی از ایستگاه‌های سنجش که در حدود 10 کیلومتری خانه‌های مادران قرار داشتند، مورد استفاده قرار گرفت تا میزان میانگین آلودگی‌ هوا در طول بارداری این مادران محاسبه شود.

 این بررسی نشان داد که خطر تولد نوزاد با وزن کم با طور قابل‌توجهی با افزایش هر 4 میکروگرم در متر مکعب ذرات معلق در هوا در حین سه‌ ماهه‌های اول و سوم بارداری افرایش می‌یابد. هر 10 قسمت در میلیارد افزایش قرار گیری در معرض اکسید نیتروژن نیز با افزایش بسیاری در خطر تولد نوزادان کم‌وزن همراه بود.

 دیوید ریچ و همکارانش از بخش اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند این یافته‌ها دال بر آن است که آلودگی هوای ناشی از ترافیک یا زندگی کردن در کنار جاده‌های بزرگ ممکن است با اختلال رشد جنین ارتباط داشته باشد.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که قرار گیری به ذرات معلق در هوا در دوره انتهایی حاملگی با دو تا سه برابر افزایش خطر محدودشدن رشد جنین در میان مادران دچار جداشدگی زودرس جفت و پارگی زودرس پرده‌های جنینی نسبت به مادران بدون چنین عوارضی همراه است.

 این یافته‌ها در نسخه آنلاین Journal of Epidemiology and Community Health منتشر شده است.

پژوهشگران می‌گویند روشن نیست که چرا آلودگی هوا بر رشد جنین اثر می‌‌گذارد. آنها یادآور شدند که پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که آلودگی هوا ممکن است فعالیت سلولی و میزان اکسیژن و مواد غذایی دریافتی بوسیله جنین را کاهش دهد.

کد خبر 78612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز