گروه سلامت - سمیه شرافتی: بالاخره ماه‌ها بعد از اجرایی شدن آیین‌نامه قانون جامع پیشگیری و کنترل دخانیات، زمان به نتیجه رسیدن یک بند این قانون یعنی الصاق هشدارهای بهداشتی و تصاویر مشمئزکننده، روی بسته‌های سیگار و مواد دخانی فرا رسید؛

بندی که کارشناسان معتقد بودند اگر برای شرکت دخانیات پشتوانه اجرایی محکمی داشته باشد و فقط یک اقدام نمادین صرف نباشد، حتما موفق خواهد بود.

این در حالی است که طی روزهای گذشته دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به ایسنا گفت: از زمان درج این تصاویر روی پاکت‌های سیگار، سیگاری‌ها تمایل کمتری برای خرید دارند.

دکتر معدنی با اشاره به همکاری‌های شرکت دخانیات با وزارت بهداشت و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات،  عنوان کرد: اکثر سیگار‌های مصرفی در کشور به ناهنجاری‌های ناشی از سیگار مصور شده‌اند و بنا بر بررسی‌های آماری صورت‌گرفته، عمده فروشان سیگار، مدعی هستند که تصاویر بهداشتی روی اغلب سیگارها- چه تولید داخل و چه وارداتی و تولید مشترک-  درج شده است.

با این حال دکتر معدنی چاپ تصاویر بهداشتی روی پاکت‌های سیگار را یکی از راه‌های کاهش مصرف سیگار می‌داند و معتقد است: تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که مصور شدن پاکت‌های سیگار به ناهنجاری‌ها، کاهش 10 تا 12 درصدی مصرف سیگار را به‌دنبال دارد.

تغییر هر 6 ماه یک بار تصاویر بهداشتی

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه تصاویر استفاده شده روی سیگارها بومی است، معتقد است: براساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده، تصاویر بهداشتی مندرج در پاکت‌های سیگار باید هر 6 ماه یک‌بار تغییر کند و این یعنی از 6 ماه آینده تصاویر هشدار‌دهنده مربوط به بیمارانی که به‌علت مصرف دخانیات دچار بیماری‌های وخیم شده‌اند، به‌صورت بر چسب روی سیگارهای خارجی و روی پاکت سیگارهای تولید داخل درج می‌شود.

باز هم عقبیم!

نصب تصاویر مشمئز‌کننده روی پاکت‌ سیگار در حالی از سوی کارشناسان به‌عنوان عاملی تاثیرگذار برای  دوری از مواد دخانی مطرح می‌شود که کشورهای دیگر از مدت‌ها قبل این اقدام را آغاز کرده و ظاهرا نتایج مثبتی هم از آن گرفته‌اند.

دکتر هومن شریفی، قائم مقام مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات با تاکید بر اینکه این اتفاق در کشور ما مدت‌ها پیش باید رخ می‌داد، به همشهری گفت: نخستین کشوری که اقدام به درج تصاویر بیماری‌های ناشی از سیگار کرد، کانادا بود و به‌دنبال آن استرالیا و بعد
14 ایالت آمریکا، اقدام به درج این تصاویر کردند. در کشورهای آسیایی هم برای نخستین بار تایلند این تجربه را داشت.

به عقیده کارشناس مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات البته این اقدامات در این کشورها چند سطحی بودند؛ یعنی فقط به درج تصاویر مشمئز‌کننده اکتفا نشد.

دکتر شریفی ادامه  داد: علاوه بر اینکه 50‌درصد قسمت جلویی و عقب بسته سیگار باید با این تصاویر پوشش داده شود، 15 درصد سطح کناری آن هم باید حاوی یک پیام هشدار‌دهنده باشد.

علاوه بر این، دکتر مصطفی غفاری، قائم‌مقام مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات یادآور شد: درج این عبارات باید با زبان و گویش کشور مقصد همخوانی داشته باشد؛ یعنی اگر در کشور مقصد زبان و گویش‌های مختلف وجود دارد، این پیام‌ها برای همه گویش‌ها باید قابل فهم باشند. در ضمن علاوه بر درج محتوای نیکوتین و قطران، نام کشور مقصد نیز باید روی سیگار مشخص شود.

این در حالی است که به گفته دکتر شریفی ما تا الان روی بسته سیگار فقط برچسب هشدار می‌چسباندیم ولی این برچسب‌ها هنگام بازکردن بسته سیگار مخدوش می‌شدند

کد خبر 78522

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز