سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا که در کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان در لاهه هلند شرکت کرده بود، در جمع خبرنگاران نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، هیلاری کلینتون ضمن مهم خواندن این نشست [سابقه خبر] گفت این نشست نشان داد که جامعه جهانی متوجه افغانستان است و این نشست، همه آنچه را که ما انتظار داشتیم، به دست آورده است.

این نشست جامعه جهانی را ضد القاعده متحد و به حرکت در آورده، سازمان ملل را تقویت و تعهد ما را برای همکاری با همه کشورهایی که در این نشست حضور داشتند و برای مقابله با چالش‌های مشترک همکاری می کنند، قوی‌تر کرده است.

کلینتون گفت ما به سخنان سران کشورهای مختلف دنیا گوش فرا دادیم. همه ما قبول داریم که باید از مردم افغانستان برای تقویت دستگاه‌های امنیتی، اقتصاد و نهادهای مردمسالار و همکاری با همسایگانشان برای ایجاد منطقه‌ای امن‌تر حمایت کنیم. برای مردم افغانستان، امید من این است که این نشست سرآغازی جدید باشد. ما از دولت هلند برای سازماندهی و میزبانی این نشست و فداکاری‌های مردم هلند در این راه سپاسگزاریم. سازمان ملل امروز نیز مانند هر روز دیگر، نقشی بسیار حساس بازی می‌کند و ما از این نهاد حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت دیدارهای دوجانبه‌ای را برگزار کردم که برخی فرصت‌هایی را که به دنبال آن بودیم، فراهم آورد. با رئیس جمهور کرزای که نقش حساسی در هدایت کشورش دارد دیدار کردم و درباره چگونگی اجرای توصیه‌های بازبینی راهبردی [متن سخنرانی اوباما درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان]‌ که به تازگی تکمیل شده است بحث کردیم. با قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان و ژنرال پاشا و هیئت همراه دیدار کردم.

وی گفت همانگونه که تاکید کرده‌ام، مبارزه پاکستان با افراطی‌گری چالشی است که همه ما با نتایج ان در افغانستان روبرو هستیم. همکاری که ما در لاهه شروع کرده‌ایم در نشست کمک کننده‌های مالی به پاکستان که در هفده آوریل در توکیو بر گزار می‌شود، ادامه خواهد داشت.

همچنین با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار کردم تا مقدمه‌ای برای دیدار روسای جمهور دو کشور باشد که فردا در لندن برگزار می‌شود.

کلینتون تاکید کرد ما از پیشرفت‌هایی که در برخی موضوعات از جمله افغانستان که در بحث‌های دو رئیس جمهور آمریکا و روسیه مطرح می‌شود بسیار خرسندیم.

من همچنین با ناکاسونی وزیر امور خارجه ژاپن دیدار کردم که در این بحث‌ها مساله افغانستان و نشست کمک کننده‌های مالی که در توکیو برگزار می‌شود مطرح شد. همانگونه که می‌دانید بخشی از بحث‌ها ما نیز به نحوه افزایش امنیت در شبه جزیره کره گذشت.

کلینتون افزود ما با تعهد بیشتر و وظیفه‌ای مشترک برای کمک به افغانستان برای پیروزی در برابر دشمنی بی‌رحم بیرون آمدیم و اتحادمان نیز مقابله با چالش‌هایی که در برابر جامعه بین‌الملل قرار دارد بیشتر شده است

کد خبر 77928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز