چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دولت جمهوری چک در پی رای عدم اعتماد در پارلمان از قدرت برکنار شد.

جمهوری چک در نیمه راه دوره شش ماهه ریاست خود بر اتحادیه اروپا است.

جمهوری چک علاوه بر ریاست اتحادیه اروپا، همچنین درحال تصویب پیمان لیسبون است و از سوی دیگر در مورد استقرار یک پایگاه راداری در خاک خود مشغول گفتگو با آمریکاست که به این ترتیب آینده طرح سپر موشکی آمریکا نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد

چهار نماینده وابسته به ائتلاف دولت با پیوستن به سوسیال دموکرات‌ها و کمونیست‌ها علیه نخست وزیر میرک توبولانک (Mirek Topolanek) رای دادند.

آقای توپولانک گفت کناره‌گیری خواهد کرد اما خبرنگاران می‌گویند معلوم نیست او تا چه زمانی در پست خود باقی خواهد ماند.

کمیسیون اروپایی گفت مطمئن است که جمهوری چک می‌تواند به نقش خود به عنوان رئیس اتحادیه اروپا ادامه دهد.

جیری پاروبک رئیس حزب سوسیال دموکرات پیش از رای گیری پارلمانی روز سه شنبه گفت که "دولت می‌تواند ریاست جمهوری چک بر اتحادیه اروپا را تکمیل کند یا بخش عمده آن را تکمیل کند."

با این حال آقای توپولانک ایده یک دولت کفیل تا ماه ژوئن که ریاست اتحادیه اروپا به سوئد واگذار خواهد شد را مردود دانسته است.

براساس قانون اساسی چک، واسلاو کلاس رئیس جمهور این کشور باید فردی را که مسئول تشکیل دولت تازه خواهد بود انتخاب کند. اگر این تلاش‌ها سه بار شکست بخورد باید انتخابات برگزار شود.

رای عدم اعتماد در مجلس علیا در پی طرح اتهاماتی دایر بر اینکه یکی از مشاوران آقای توپولانک تلاش کرده بود کانال تلویزیونی دولتی را برای خودداری از پخش یک برنامه انتقادآمیز درباره یک نماینده سابق سوسیال دموکرات که تصمیم گرفته بود از ائتلاف دولت حمایت کند، صورت گرفت.

این طرح تنها با اکثریت یک رایی- با 101 رای در مجلس که 200 کرسی دارد - و پس از پیوستن چهار عضو ائتلاف اقلیت دولت به مخالفان تصویب شد.

راب کامرون خبرنگار بی بی سی در پراگ می گوید این نتیجه تعجب آور که ناظران را کاملا غافلگیر کرد می تواند پیامدهای گسترده‌ای فراتر از مرزهای چک داشته باشد.

جمهوری چک علاوه بر ریاست اتحادیه اروپا، همچنین درحال تصویب پیمان لیسبون است و از سوی دیگر در مورد استقرار یک پایگاه راداری در خاک خود مشغول گفتگو با آمریکاست.

خبرنگار ما می گوید اکنون کلیه این مسائل مهم سیاست خارجی چک در سایه تردید قرار گرفته است.

آقای توپولانک پس از این رای گیری گفت که به اعتقاد او رای عدم اعتماد به دولت به طور اجتناب ناپذیری موضع کشورش در اتحادیه اروپا را تضعیف خواهد کرد

کد خبر 77680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز