همشهری‌آنلاین: همایش تجلیل از استاد احمد سمیعی گیلانی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این همایش که جمعی از اهل تحقیق و پژوهش استان و خانواده سمیعی حضور داشتند، یوسف‌پور - مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و دبیر همایش - اظهار کرد: استاد احمد سمیعی گیلانی از مفاخر ملی معاصر است که برگزاری همایش نکوداشت استاد، مایه افتخار دانشگاه گیلان است. استاد سمیعی الگوی شایسته تحقیق، خلاقیت و پشتکار برای جامعه علمی کشور است. [سمیعی گیلانی: فرهنگ از رأس شروع می‌شود نه قاعده]

وی افزود: برگزاری این همایش، فرصت مناسبی برای صاحب‌نظران امر تحقیق و پژوهش در حوزه زبان و ادب فارسی مهیا کرد تا تازه‌های پژوهشی خود را عرضه کنند؛ به طوری‌که بیش از 70 پیکره مقاله و بیش از 60 مقاله کامل از سوی پژوهشگران سراسر کشور به برکت حضور استاد سمیعی در این همایش به دانشگاه ارسال شده است.

احمد سمیعی گیلانی هم در این همایش با تشکر از برگزارکنندگان همایش و مسؤولانی که در همایش حضور داشتند، اظهار کرد: همه ما انسان‌ها هرچه داریم، از الطاف خداوندی است و هیچ چیز از خودمان نیست؛ اما شهرت، وام بلاست و نباید فریب بخوریم و غره شویم.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: استان گیلان و شهر رشت استعداد ارتقای سطح فرهنگی را دارد و می‌توان با ایجاد فرهنگسراها، همچون منبرهای علما که در قدیم محل اشاعه و ارتقای سطح فرهنگ جامعه بودند، سطح فرهنگ را در استان را بالا برد.

او همچنین گفت: ادبیات یکی از مهم‌ترین وسایل و ابزارهای ارتقای فرهنگ مردم است و تمام آثار ادبی ما در طول تاریخ بیان‌کننده آموزش‌های فرهنگی بوده است و با توجه بیش‌تر به آثار ادبی می توان سطح جامعه را از لحاظ فرهنگی ارتقا بخشید و فاصله فرهنگی بین اقشار مختلف مردم را از بین برد.

سمیعی گیلانی افزود: با از بین بردن فاصله فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگ مردم می‌توان استان را بهتر اداره کرد و توقعات همه اقشار را جواب‌گو بود.

در ادامه همایش، پیام غلامعلی حداد عادل - رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی - و رضا داوری اردکانی - رییس فرهنگستان علوم - در تجلیل از مقام علمی و اخلاقی احمد سمیعی گیلانی خوانده شد.

قهرمانی چابک - استاندار گیلان - نیز گفت: امیدوارم امثال استاد سمیعی گیلانی شناخته شوند و قدرشان دانسته شود.

او افزود: وجود استاد سمیعی گیلانی که سراسر علم و فرهنگ و افتخار است، برای استان گیلان مایه افتخار و فرصتی غنیمت است. انسان‌های والایی همچون استاد سمیعی که کارهای جامع و کامل را در عمر خود انجام می‌دهند، علاوه بر رضایت‌مندی خود از سیر رشد و تکامل خود، نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند و همگان با پیشرفت و ترقی خود، سبب پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی جامعه نیز می‌شوند.

استاندار گیلان ادامه داد: امثال استاد سمیعی‌ها افرادی هستند که نبودشان کم‌تر از بودن‌شان است و آرام همچون اقیانوس و با صلابت همچون کوه ایستاده‌اند و جمع کثیری از جامعه علمی و فرهنگی کشور به وجودشان تکیه می‌کنند.

از احمد سمیعی گیلانی با حضور قهرمانی چابک - استاندار گیلان -، حاتم‌زاده - رییس دانشگاه گیلان -، مهدی‌پور - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان -، حجت الاسلام والمسلمین پورعیسی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان - و جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استادان و دانشجویان دانشگاه گیلان تجلیل شد.

همایش نکوداشت سمیعی گیلانی به همت دانشگاه گیلان و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استانداری گیلان، شورای اسلامی شهر رشت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان، موزه میراث روستایی، حوزه هنری و سازمان تبیلغات اسلامی گیلان برگزار شد.

کد خبر 76624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز