شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

دکتر آزیتا لسانی: برخی اوقات، تیروئید ما پرکار و یا برعکس بسیار تنبل می‌شود.

نزد خانم‌ها، اختلال در عملکرد تیروئید معمولاً هنگام بارداری، زایمان و یائسگی ایجاد می‌شود. چند علامت مشخصه می‌توانند به بانوان در تشخیص مشکل احتمالی مربوط به تیروئید کمک کند.

کم کاری (هیپوتیروئیدی) و پرکاری (هیپرتیروئیدی) تیروئید، اختلال در عملکرد غدۀ کوچکی به شکل پروانه است که پایین گلو و جلوی حلق قرار دارد. بدون اینکه وسواس بیماری یا اضطراب ابتلا به آن را پیدا کنیم، برخی علائم مشخصۀ پرکاری یا تنبلی تیروئید باید ما را گوش به زنگ نگه دارند.

 پرکاری تیروئید

مضطرب، بیش فعال، تحریک پذیر و عجول هستید و روحاً و جسماً پرخاشگر شده‌اید؟ شاید از پر کاری تیروئید رنج می‌برید. قلب می‌کوبد و گویی می‌خواهد از قفسۀ سینه بیرون جهد. گــر می‌گیرید، تشنه‌اید، بیش از حد معمول عرق می‌کنید و تحریک پذیر شده اید. این حالت هنگام شب هم ادامه می‌یابد؛ زیرا از بی‌خوابی رنج می‌برید و اطرافیان را می‌آزارید. نزد برخی، گویی چشم‌ها می‌خواهند از حدقه بیرون بزنند. لاغر می‌شوید و اسهال دارید چرا که ارگانیسم شما بیش از معمول در فعالیت است.

کم کاری تیروئید

خسته، بی‌حال و کسل هستید و دائم میل به خواب دارید، خصوصاً در طول روز. احساس افسردگی می‌کنید و روحیۀ شما نامتعادل است. از حواس پرتی، مشکلات در اندیشیدن و عدم‌تمرکز رنج می‌برید و حتی در کلام دچار مشکل هستید. پوست‌تان سرد، خشک، ضخیم و فلسی شکل است. موهایتان می‌ریزد و ناخن‌هایتان به آسانی می‌شکنند. بدون دلیل مشخصی چاق می‌شوید، ورم می‌کنید، یبوست دارید و همیشه سردتان است.

ریتم قلب شما نیز آهنگ کندی می‌گیرد. وجوه بالینی هیپوتیروئیدی با مجموعه نشانه‌هایی تعریف می‌گردند که با کندی در عملکرد متابولیسم همراه است، مثل کاهش ضربان قلب و حرکت روده‌ها، پایین آمدن توانایی‌های فکری، لرزش و کاهش میل جنسی، که از علائم اصلی هستند. در این حالت، کارکرد غدۀ تیروئید شما کم و تولید هورمون‌های آن کاهش یافته است و یا اصلاً هورمونی ترشح نمی‌کند. اگر مجموعه علائمی از کم کاری و یا پرکاری تیروئید در خود احساس می‌کنید، باید قبل از هر چیز با پزشک مشورت کنید. در این زمینه، پزشک عمومی، زنان و یا غدد می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

علائم اختلال در عملکرد تیروئید از فردی به فرد دیگر متفاوت است و شاید این علائم، نشانگر بیماری یا بیماری‌های دیگری باشد. مراجعه به پزشک به شما امکان می‌دهد تا خیالی آسوده داشته باشید و از هر گونه خود درمانی بیهوده بپرهیزید.

کد خبر 75741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز