سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه مالی اعتباری شهر با حضور شهردار تهران، تعدادی از شهرداران کلانشهرها، اعضاء شورای شهر ، نمایندگان مجلس و مسولان مالی و پولی کشور افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سما، شهردار تهران در مراسم افتتاح موسسه مالی اعتباری شهر با بیان اینکه بانک شهر بهترین ابزار برای توسعه کالبدی شهر است گفت: در آینده ای نزدیک تمام شهرها به شبکه بزرگ بانک شهر می پیوندند.
 
دکتر محمدباقر قالیباف گفت: قول می دهم که بانک شهر طی چهار سال آینده جزو قوی ترین بانک های کشور شده و نسبت به رشد و اقتصاد کشور بهترین گام ها را بردارد.

دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاحیه نخستین شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر با بیان این مطلب افزود: سه سازمان در ذهن تاریخی مردم سابقه خوبی ندارد عدلیه، نظمیه و بلدیه. آن روز که در نظمیه مسئول بودم مهمترین دغدغه ام این بود که این نگاه منفی را در ذهن مردم و پرسنل نظمیه تغییر دهم و اکنون که در شهرداری تهران مسئول هستم نیز باید ذهنیت منفی گذشته نسبت به این سازمان را تغییر دهم.

وی با اشاره به آرمان های امام خمینی (ره)، شهدا و روحانیت شیعه بیان داشت: مهمترین وظیفه ما تحقق نظریه سیاسی امام خمینی(ره) یعنی کارآمدی دین در همه ابعاد جامعه است.

قالیباف با اشاره به اینکه این آغاز تحولی بزرگ برای تغییر ذهنیت منفی مردم از شهرداری است تصریح کرد : ‌شهرداری با تاسیس بانک شهر نمی‌خواهد بانکداری انجام دهد بلکه این گام بزرگی برای تحقق مدیریت واحد شهری ،ارتقاء کیفیت زندگی و برای ارائه خدمات بهتر است.

شهردار تهران با اشاره به فرسودگی شهرداری گفت : شهرداری در نگاه، شیوه اجرا، سیستم اداری و ساختار دچار فرسودگی است ،اگر به وضعیت شهرداری های کشور نگاه بیاندازیم درمی یابیم که قریب دو سوم شهرداری های کشور توان دادن حقوق کارکنان خود را ندارند و تنها دو و سه شهرداری می توانند در مسیر توسعه گام بردارند.

وی درباره افتتاح موسسه مالی و اعتباری شهر بیان کرد: یکی از مهمترین گام ها از زمان مدیریت بنده در شهرداری حرکت به سوی شکل گیری بانک شهر بود . البته این بانک تنها برای شهرداری تهران نیست بلکه بر اساس سیاستها تمامی شهرداریهای کلانشهرها و مراکز استانها در حال حاضر در این بانک سهام داشته و در آینده ای نزدیک تمامی شهرها به این شبکه بزرگ بانکی می پیوندند.

قالیباف در ادامه افزود: این بانک در مرحله اول ارایه خدمات به کارکنان و پرسنل شهرداری را مد نظر قرار داده چرا که ما معتقدیم تا در درون شهرداری تحولی اتفاق نیفتد در شهر تهران تحول ایجاد نمی شود همانطور که تا دولت توسعه نیابد ، کشور توسعه نمی‌یابد، در مرحله بعد نیز  شهروندان مد نظر قرار داده شده اند .

وی بیان داشت :‌ این بانک هم برای کارکنان ، هم شهروندان و هم برای توسعه کالبدی شهر در زیر ساخت‌های شهری بهترین ابزار است.

شهردار تهران با اشاره به مشخصات این موسسات تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری شهر باید نگاه و سیاست خود را بر مبنای بانک تنظیم کرده و به این سمت حرکت کند. همچنین نیروهای آن ترکیبی از نیروهای جوان و با تجربه بوده و از فنآوری روز دنیا در حوزه بانکداری بهره مند باشد و به صورت مکانیزه اداره شود.

قالیباف با اشاره به نگاه آینده این مجموعه گفت: من به شما قول می دهم که بانک شهر طی چهار سال آینده جزو قویترین بانکهای کشور شده  بانک‌های 60 ، 70 ساله را پشت سر خواهد گذاشت و نسبت به رشد و اقتصاد کشور بهترین گام ها را برمی‌دارد که این ظرفیت در شهرداری‌ها و شهرهای کشور وجود دارد.

وی ادامه داد : مجموعه بانک شهر باید بدون شک مکانیزه بوده و فناوری اطلاعات در همه شئونات آن باید رعایت شود چرا که در ابعاد شهری به دنبال این هستیم که آلودگی هوا را حل کرده ، تردد را به حداقل برسانیم که این اقدام نیز در پی همین مساله است.

‌افتتاح 50 شعبه موسسه اعتباری شهردر 45 روز آینده

معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز در مراسم افتتاح موسسه اعتباری شهرگفت : ‌در 45 روز آینده 50 شعبه تعاونی اعتباری شهر به موسسه مالی اعتباری تبدیل خواهد شد.
دکترحسین محمد پورزرندی افزود: با تدبیر بانک مرکزی ، شورای شهر و شهرداری ‌در مدت زمان تبدیل تعاونی شهر به موسسه مالی اعتباری ، هیچ وقفه‌ای در کار آنها پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه این موسسه ظرف چند ماه آینده به بانک شهر تبدیل شده و با اعتماد شهروندان و گردش مالی خود از قوی‌ترین بانک‌ها خواهد شد به سهم شهرداری تهران و کلان‌شهرها در این موسسه اشاره کرد و بیان داشت : از مجموع  سرمایه 10 درصد سهم متعلق به شهرداری تهران ، 10 درصد متعلق به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری ، 8 درصد شهرداری مشهد و 7 درصد دیگر به کلانشهرها  اختصاص دارد.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران تبدیل موسسه مالی اعتباری شهر به بانک را از اولین دغدغه‌های شهرداری در این مورد خواند و افزود:  مجوز پذیره نویسی از بانک مرکزی و بورس نیز اخذ و پذیره نویسی در مهرماه انجام شد که 30درصد کل سهام موسسه ،‌45 میلیارد تومان، پذیره نویسی شد که در دو روز اول و در زمان بحران و عدم تمایل بازار به سهام ، سهام موسسه تمام شد .

پورزرندی داشتن بانک را آرزوی دیرینه شهرداری‌ها دانست و ادامه داد : ‌بانک شهرداری‌ها چند بار در کمیسیون‌های مجلس تصویب شد اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتاد ، تعاونی اعتباری شهر نیز در ابتدای مدیریت کنونی شهرداری تهران 10 شعبه بود که در سال 85 به 50 شعبه افزایش یافت.

وی معیشت کارکنان شهرداری و وام ازدواج را از اولین دغدغه‌های شروع به کار تعاونی اعتباری شهر خواند و خاطر نشان کرد : میانگین وامی که کارکنان می‌توانستند بگیرند تنها 200 هزارتومان بود اما در این مدت نیاز کارکنان به خوبی مرتفع شده است همچنین طبق مصوبه شورای دوم برای پرداخت وام ازدواج ،‌160هزار نفر پیش بینی شده بودند اما بیشتر از 260 هزارنفر ثبت نام کردند که با 7درصد منابعی که می‌توانست به موسسه بیاید این مشکل نیز برطرف شد ،‌مشکل چند ساله ارکیده را نیز تعاونی اعتباری شهر رفع کرد.

موسسه مالی و اعتباری شهر مانع افزایش نرخ بهره شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مراسم افتتاح نخستین شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر گفت: موسسه مالی و اعتباری شهر ضمن استفاده از متخصصان و جوانان تحصیلکرده بنیان خود را بر مبنای تقوا گذاشته و از افزایش نرخ بهره جلوگیری کند.

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: بحران مالی کنونی جهان ناشی از خلق اعتبارات غیر واقعی و ایجاد بازارهای ثانویه تامین اعتبار نشده مبتنی بر ربا و قرض است.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: هنوز سیستم بانکی ایران از این حیث که به سوی بانکداری اسلامی و بدون ربا برود اصلاح نشده است. باید بانکهای ما به این سمت پیش بروند که دریافت نقدینگی و پرداخت تسهیلات برمبنای شرع باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اهمیت بانکها و موسسات مالی و اعتباری در اقتصاد اشاره کرد و افزود: امروز بدون وجود بانکها رشد اقتصادی بسیار کند می شود و استفاده از منابع خرد موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

وی همچنین‌گفت: در حال حاضر20 درصد از نقدینگی ها در بانکهای غیر دولتی است. باید به سمتی پیش برویم که این میزان به 80 درصد برسد و سهم بانکهای دولتی در نقدینگی به 20 درصد برسد. در حقیقت افزایش بانکهای خصوصی رقابت را بیشتر کرده و به شکوفایی اقتصادی می انجامد.

مصباحی مقدم با اشاره به تفاوت بانکها و موسسات مالی و اعتباری بیان کرد: تفاوت این دو در حسابهای اعتباری و صدور دسته چک است. شهرداریها به ویژه شهرداری تهران با توجه به گستردگی فعالیتهای مالی و خدمت رسانی به شهروندان مستلزم چنین موسسه ای است.

این نماینده مجلس ادامه داد: موسسه مالی و اعتباری شهر باید از متخصصان و جوانان تحصیلکرده در حوزه های مربوطه مانند حسابداری، بانکداری، بازرگانی، اقتصاد و ... در کارکنان خود استفاده کند. همچنین این موسسه باید بنیان خود را بر مبنای تقوا گذاشته و از افزایش نرخ بهره جلوگیری کند.

کد خبر 75033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز