نتایج یک مطالعه در انگلستان روی کباب‌های چرخان موسوم به کباب دونر یا کباب ترکی، یافته‌های تکان دهنده‌ای در باره ترکیبات نمک، چربی و کالری موجود در این‌گونه کباب‌ها را نشان داده است.

 به گزارش بی‌بی سی، آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا در این تحقیق از کارمندان 76 شرکت به‌عنوان جامعه نمونه خواست 494 نوع کباب را مورد آزمایش قرار دهند.

نتایج آزمایش‌ها روی زنانی که این کباب‌ها را مصرف کرده بودند نشان داد که نیمی از زنان بیش از 1000 کالری غذا به‌طور روزانه دریافت کرده بودند. جئوفری تئو بالد، یکی ا زاعضای تیم محققان گفت: سطح و مقدار چربی اشباع شده و نمک در برخی از نمونه‌های گرفته شده به تنهایی می‌تواند عاملی برای سرطان باشد.

او اضافه کرد: در حالی که مردم هرگز نمی‌خواهند که کباب بخشی از یک عادت و برنامه غذایی تحت کنترل آنها باشد اما حقیقتا محتوای موجود در کباب به طرز نگران کننده‌ای برخلاف این خواسته بود. براساس نتایج این تحقیق به‌طور متوسط، مقدار نمک موجود در یک پرس کباب ترکی 98 درصد نمک مورد نیاز روزانه و مقدار چربی اشباع شده بیش از 148 درصد مقدار مورد نیاز روزانه هر فرد را تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که بر خلاف اطلاعات ارائه شده در رستوران‌ها مقدار چربی اشباع شده در این کباب‌ها بسیار بیشتر از مقدار واقعی بوده است. این مقدار در برخی نمونه‌ها بیش از 35 درصد تفاوت را نشان می‌داد.

در این میان 6 نوع کباب یافت شد که با وجود اینکه ادعا شده بود در ترکیبات آنها، از گوشت خوک استفاده نشده، از این ماده در تولید آنها استفاده شده بود.

تئوبالد گفت: این کاملا غیرقابل‌قبول است که به مردمی که به محصولات غذایی اطمینان پیدا کرده‌اند چیز‌هایی بدهیم که هیچ اطلاعی از جزئیات آن ندارند. اغلب کباب‌های آزمایش شده شامل 1990 کالری در هر پرس بوده و 95 درصد کالری مورد نیاز برای زنان را تامین می‌کنند. این در حالی است که یک وعده کباب ترکی  346 درصد چربی اشباع شده مورد نیاز زنان و 277 درصد نمک مورد نیاز روزانه آنها را دارا بوده است. به عبارت بهتر یک وعده کباب ترکی به اندازه سه روز و نیم چربی و حدود 3 روز نمک آنان را تامین می‌کند.

محققان دریافته‌اند که کباب‌های ارائه شده در بخش‌های شمالی انگلستان چرب‌تر از مناطق جنوبی بوده است. او اضافه کرد: برچسب‌های غلط در سطحی گسترده در انگلستان توزیع شده است و به علاوه تفاوت بسیار اندکی میان کباب‌های سایز کوچک و بزرگ وجود دارد. او گفت: بنابراین نباید انتظار داشت که متوسط چاقی و افزایش وزن در کشور پایین بیاید.

نتایج این تحقیق که توسط آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا انجام شده همچنین نشان داد که5/18درصد از کباب‌های ترکی به‌طور معنا داری برای سلامت مردم تهدید محسوب شده و 8 درصد آنها به‌طور خطرناک و هشدار دهنده‌ای برای سلامت مردم یک تهدید جدی به شمار می‌رود.

کد خبر 74304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز