یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا (CDC)جمعه 3 نوامبر (12 آبان ) اعلام کرد سندروم خستگی مزمن که برخی پزشکان آن را مشکلی روانشناختی حتی بهانه‌‌ای برای تمارض می شمارند، یک بیماری واقعی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات CDC در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفتند تشخیص  و درمان زودرس این بیماری از لحاظ بهبود یافتن بیماران – هر چند در حال حاضر بهترین درمان برای آن روشن نیست- اهمیت دارد.

دکتر جولی گربردینگ رئیس CDC گفت: "سندروم خستگی مزمن (CFS) که بیش از یک میلیون امریکایی به آن دچارند،بیماری آزار دهنده‌ای است که ممکن است توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره مختل ‌کند و مانع لذت بردن از زنگی شود."

او افزود: "خوشبختانه درمان‌های موجود برای CFS می‌توانند بیشتر درد و رنج این بیماران را کاهش دهد."

CDC می‌گوید تا 80 درصد مبتلایان به خستگی مزمن از بیماری خود اطلاع ندارند. علت این بیماری روشن نیست اما می‌تواند باعث فرسودگی شدید، اشکال در خواب، و مشکل تمرکز و به‌ یاد آوردن شود.

علائم شبیه آ‌نفلوآنزا از جمله درد مفاصل و عضلات، دردناکی عقده‌های لمفاوی، گلو درد، و سردرد نیز شایع است.CDC می‌گوید یک خصلت شاخص این بیماری بدتر شدن علائم به دنبال فعالیت جسمی یا روانی است.

تشخیص این بیماری عمدتا بر اساس سابقه پزشکی بیمار، معاینه جسمی کامل و تست‌های آزمایشگاهی برای رد سایر عوارض داده می‌شود.


بیماری‌های دیگری هستند که علائمی شبیه به سندروم خستگی مزمن دارند، از جمله سندروم فیبرومیالژی (یک بیماری روماتیسمی)، مونونوکلئوز مزمن (عفونت مزمن با ویروس اپشتین-بار EBV)، حساسیت به مواد شیمیایی متعدد و...

گرچه درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی شیوه‌ ای مانند کاهش استرس، محدودیت‌های غذایی خاص، تمرینات ملایم کششی و مصرف مکمل‌های غذایی را به بیماران توصیه می‌کنند.

مصرف برخی داروها از جمله ضدافسردگی های سه‌حلقه‌ای نه تنها خلق و خوی بیماران را بهتر می‌کند، بلکه به کاهش درد و خواب آنها هم کمک می‌کند.

CDC توصیه می‌کند که مبتلایان به سندروم خستگی مزمن از مصرف داروهایی گیاهی مانند ریشه شیرین بیان، یوهیمبین، افدرا،کاوا،کافور و سایر مکمل‌های بالقوه خطرناک پرهیز کنند.

کد خبر 7348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز