همشهری آنلاین: پزشکان انگلیسی اعلام کردند که برای اولین بار زنی در این کشور نوزاد دختری را به دنیا آورده است که به طور گزینشی عاری از ژنی است که باعث ایجاد سرطان پستان می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه یونیورسیتی کالج لندن جمعه 9 ژانویه (20 دی) اعلام کرد: "این مادر و دختر کوچکش،‌ که از رویانی رشد کرده بود که مورد غربالگری ژنی قرار گرفته تا تضمین شود که فاقد ژن معیوب BRCA1 است."

این مادر 27 ساله که می‌‌خواهد ناشناس بماند، به این علت تصمیم گرفت به این اقدام دست بزند که چندین نفر از بستگان نزدیک مونث شوهرش دچار سرطان پستان شده بودند.

 هر دختری که با ژن BRCA1 متولد می‌شود، 80 درصد در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان  است و 60 درصد احتمال دارد که به سرطان تخمدان مبتلا شود-  و همچنین 50 درصد خطر انتقال این ناهنجاری ژنتیکی را به فرزندان خود دارد. 

پزشکان انگلیسی گفتند که والدین  از اینکه با این اقدام تضمین می‌شود که ژن معیوب به دخترشان منتقل نمی‌شود، احساس راحتی کردند.

 پل سرهال، رئیس، واحد لقاح مصنوعی در بیمارستان یونیورسیتی کالج لندن در این باره گفت: "این دختر کوچک با خطر ابتلا به این شکل ژنتیکی سرطان پستان یا تخمدان در بزرگسالیش روبه‌رو نخواهد بود."

این عمل با استفاده از تکنیکی به نام تشخیص ژنتیکی پیش از کاشتن رویان انجام شد که پیش از این برای غربالگری رویان‌های به دست آمده از لقاح آزمایشگاهی برای اختلالاتی مانند فیبروز کیستیک به کار می‌رفت.

 مجوز به کارگیری این شیوه در انگلیس در سال 2006 صادر شد.

 کاربرد این شیوه هنوز رایج نشده است، اما در آمریکا و بلژیک هم برای غربالگری رویان‌ها از لحاظ سرطان پستان به کار رفته است.

کد خبر 72645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز