یکی از نمونه‌های نسبتا موفق مرمت و احیای بازار طی سال‌های اخیر، مرمت و بهسازی بازار تبریز بود

 چنان‌که امروز مسئولان میراث فرهنگی و بازار تبریز، برای ثبت جهانی این بازار به‌عنوان وسیع‌‌ترین مجموعه سرپوشیده جهان آماده می‌شوند. یکی از نقاط قوت و ابزار موفقیت طرح مرمت بازار تبریز، مشارکت بازاریان و اصناف در این پروژه بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این‌باره گفت: اصناف بازار تبریز در مرمت این مجموعه تاریخی مشارکت کرده‌اند و پیشبرد طرح مرمت و بازسازی بازار تبریز بدون مشارکت اصناف و کسبه بازار تبریز مقدور نبود.

تراب محمدی، آبان‌ماه گذشته در حاشیه بازدید از عملیات مرمت و بازسازی سرای درب عباسی اضافه کرد: حمایت‌های مادی و معنوی کسبه، انجمن اسلامی و هیأت امنای بازار تبریز بیشترین نقش را در ادامه برنامه مرمت این مجموعه ایفا کرده است.او صبر و تحمل بازاریان در پروسه انجام عملیات مرمت را ستودنی خواند و افزود: اگر این همکاری و صبر و حوصله نبود، هیچگاه فعالیت این سازمان در حوزه مطالعه و مرمت بازار صورت نمی‌گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به عملیات مرمت درب‌سرای عباسی اشاره کرد و بیان داشت: سرای درب عباسی به‌عنوان یکی از عناصر مهم بازار تبریز دارای 4 طبقه شامل: طبقه زیرزمین، همکف، اول و دوم است.

به گفته وی کسبه این سرا بیشتر به تولید و فروش پیراهن و جوراب اشتغال دارند که در طبقه همکف عرضه این محصولات و در طبقات دیگر کارگاه‌های تولیدی قرار دارند.

این سرای زیبا که مغازه‌های آن دارای ایوان نیز هستند از 3جهت دارای ورودی است که 2 ورودی اصلی آن از طرف بازار یمنی‌دوزان با درب‌های بسیار بزرگ چوبی و راسته بازار جدید است و درب فرعی آن از طرف بازار شریف العلماست.تراب محمدی تاکید کرد: عملیات اجرایی مرمت که از اردیبهشت ماه آغاز شده است، شامل کف‌سازی‌ و ساماندهی عمومی سرای درب عباسی است که بیش از 90میلیون ریال هزینه داشت که بخشی از آن توسط خود اهالی و کسبه تامین شده است.

بازاری که برای ثبت جهانی آماده می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین در پاییز گذشته گفت که آخرین گام‌های تکمیل پرونده ثبت جهانی بازار تبریز، وسیع‌ترین بازار مسقف و به هم پیوسته جهان، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی برداشته شده است.

تراب محمدی در جمع خبرنگارانی که  از بازار تبریز بازدید می‌کردند، اظهار کرد: برای ارسال پرونده ثبت جهانی بازار تبریز به یونسکو تاکنون اقدامات مهمی صورت گرفته است.

به گفته تراب محمدی، از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به آماده کردن نقشه‌ها، انجام برخی اقدامات مرمتی در سراها و تیمچه‌ها، آشناکردن کسبه و بازار با ضوابط و قوانین مربوط به آثار ثبتی و مشارکت دادن آنها در این امر اشاره کرد. همچنین ایجاد ستاد ثبت جهانی بازار با دبیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و ریاست استانداری و متشکل از اعضا با حضور شرکت مخابرات، برق، شهرداری، آتش‌نشانی، گاز، آب و نیروی انتظامی از دیگر اقدامات برای ثبت این بازار مسقف جهان است.

کد خبر 72172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز