سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جلال ستاری، محقق و اسطوره پژوه و اندیشمند ایرانی در سال ۱۳۱۰ متولد شد. این اسطوره‌شناس بزرگ ایرانی شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ درگذشت.

جلال ستاری

وی بیش از ۵۰ سال کار دقیق و ظریف در زمینه‌های اسطوره شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی انجام داده است که حاصل ‌آن نزدیک به ۸۰ کتاب است که برخی از آنها کتاب‌های مرجع و شاخص در حوزه و موضوع خود به شمار می‌روند.

وی در سال ۸۴ به پاس عمری تلاش فرهنگی نشان آفیسیه (نشان ادب و هنر فرانسه) را دریافت کرد.
.
دکتر جلال ستاری در دوره طولانی فعالیت های فرهنگی خود، آثاری ماندگار و ارزشمند به ایرانیان تقدیم کرده است. از میان این آثار می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:

از جمله‌آثار آقای ستاری می‌توان به «چشم انداز اسطوره»، «زبان رمزی افسانه ها»، «زبان رمزی قصه‌های پرشور»، «رمز پردازی آتش»، ‌ «اسطوره و رمز»، در زمینه اسطوره و روانشناسی، «حالات عشق مجنون»، «افسون شهرزاد»، «درد عشق زلیخا»، «عشق صوفیانه»، «پژوهش در قصه اصحاب کهف»، «پژوهش در قصه یونس و ماهی»، «پژوهشی در قصه شیخ صنعان و دختر ترسا»، «پژوهشی در قصه سلیمان و بلقیس»، «گفت و گوی شهرزاد و شهریار» ‌و آثاری دیگر در این زمینه اشاره کرد.

وی همچنین در زمینه تحلیل مباحث ادبی و اسطوره ای ادبیات و فرهنگ ایران کتاب‌های  «نمایش در شرق»، «نماد و نمایش»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «تراژدی و انسان»، «پرده داری و شبیه سازی»، «تقلید و تماشا»، تالیف و انتشار داد.

کتاب  «در بی‌دولتی فرهنگ» وی نیز از جمله معدود تحلیل‌ها در زمینه وضعیت فرهنگ در دوره پهلوی است که از سوی نشر مرکز(ناشرعمده آثار آقای ستاری) به بازار کتاب عرضه شده بود.

 این  اسطوره‌شناس بزرگ ایرانی شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ درگذشت.

*آخرین بروزرسانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 71293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز