همشهری آنلاین: دولت آمریکا با تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست جمهوری رابرت موگابه مخالفت کرد.

خبرگزاری آلمان از پرتوریا گزارش داد، جندایی فریرز (Jendayi Frazer)، مامور امور آفریقا در دولت آمریکا در پایتخت آفریقای جنوبی گفت دیگر نمی‌توان از تقسیم قدرت میان حزب ZANU(PF) موگابه و جنبش تغییر دموکراتیک حمایت کرد، اگر قرار باشد موگابه رییس جمهور باقی بماند.
وی گفت در واشنگتن دیگر کسی به موگابه اعتماد ندارد.

این موضع جدید آمریکا، همسایگان زیمبابوه به ویژه آفریقای جنوبی را زیر فشار قرار داده است تا از درخواست‌ها از موگابه برای کناره‌گیری از قدرت حمایت کنند، اما آفریقای جنوبی اعلام کرده موضع خود را تغییر نمی‌دهد.

فریزر به اقدامات سیاسی که موگابه پس از ماه سپتامبر بدون رایزنی با مخالفان صورت داده است، گزارش‌ها در خصوص ادامه اقدامات دولت وی در اذیت، آزار و بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشر و همچنین وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی و اقتصادی در زیمبابوه اشاره کرد.

وی افزود به ویژه شیوع سریع بیماری وبا در زیمبابوه موضوع نگران‌‌‌کننده‌ای است که از ماه اوت به جان باختن دست کم 1000 نفر منجر شده.

فریزر اتهامات موگابه به کشورهای غربی را مبنی بر این که تحریم‌های این کشورها عامل بروز این بحران‌ها در زیمبابوه است، نشانگر این امر دانست که موگابه از واقعیت‌ها بی‌خبر است. براساس توافقنامه تقسیم قدرت، موگابه 84 ساله به عنوان رئیس جمهور زیمبابوه باقی می‌ماند و مورگان چانگرای هم سمت جدید نخست‌ وزیری را در این کشور به عهده خواهد گرفت.

با این حال، این توافقنامه در آستانه شکست قرار دارد، زیرا مذاکرات بین موگابه و چانگرای بر سر در اختیار گرفتن وزارتخانه‌های کلیدی از جمله وزارتخانه‌های دارایی و کشور زیمبابوه با بن‌بست مواجه شده است

کد خبر 71271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز