همشهری آنلاین جلسه‌ کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» ایسنا، دکتر تمدن ـ استاندار تهران ـ در این جلسه تاکید کرد: استانداری آمادگی دارد در تمامی شرایط سه‌گانه هشدار، اضطرار و بحران آلودگی هوای تهران، جلسات کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران را تشکیل دهد و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در عین حال گفت:‌ حتی اگر هر یک از شرایط یاد شده نیز در تهران حاکم نباشد، طی دو ماه آینده که آلودگی هوا در تهران افزایش می‌یابد، جلسات دوره‌ای کمیته هماهنگی آلودگی هوای تهران هر هفته برگزار می‌شود.

استاندار تهران با تاکید بر این که وظیفه ماست تا در چارچوب تکالیف قانونی به گونه‌ای رفتار کنیم که تصمیمات و اظهارات ما بدون دلیل موجب ناهنجاری و خدشه دار شدن افکار عمومی نشود، افزود: بعضی مواقع احساس می‌کنیم دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی مسابقه برای اعصاب خرد کردن مردم گذاشته‌اند.

وی با اشاره به این که وظیفه داریم آنجایی که مشکل ایجاد می‌شود به مردم اطلاع‌رسانی کنیم، افزود: منشاء آمار و اطلاعات باید کارهای کارشناسی باشد، از سوی دیگر ترس و واهمه‌ای نداریم که وضعیت آلودگی هوا را به مردم اعلام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید در اعلام شرایط هشدار، اضطرار و بحران آلودگی هوا، فصل‌الخطاب مراجع و دستگاه‌های رسمی قرار گیرد.

استاندار تهران گفت: ما در مقابل سلامت مردم مسوول هستیم.

وی با اشاره به اظهارات منتشر شده از سوی سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران گفت: ایشان هیچ وقت نگفتند که هوا خوب است و هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که آلودگی هوا در تهران وجود ندارد، چرا که در شرایط عادی هم تهران به لحاظ آلودگی هوا وضعیت خوبی را ندارد. در اصل هم حرف معاونت عمرانی استاندار این بود که شرایط بحرانی نیست و به همین دلیل جلسه‌ کمیته‌ مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تشکیل نشده است.

استاندار تهران تاکید کرد: همان دغدغه‌ای که رسانه‌ها در زمینه آلودگی هوا و سلامت شهروندان دارند، محیط زیست، وزارت بهداشت و استانداری همین دغدغه را دارند.

وی در عین حال گفت: شرایط سه گانه آلودگی هوا تنها باید توسط دبیر کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران یعنی مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام شود و ازسوی دیگر باید شرایطی فراهم شود که هر لحظه امکان پاسخگویی در این خصوص وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، مهندس درون‌پرور ـ سرپرست معاونت عمرانی استاندار تهران ـ در پایان این جلسه تاکید کرد: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد، خودروهای دولتی هر چه سریع‌تر نسبت به دریافت معاینه فنی ظرف یک ماه آینده اقدام کنند.

از سوی دیگر ارتقای دانش عمومی در زمینه آلودگی هوا و ایجاد ایستگاه‌های سیار امدادرسانی به شهروندان در محورهای پرتردد و شرایط آلوده مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد تا دو ماه آینده شرایط مدیریت وضعیت هشدار در تهران حاکم باشد و تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

وی افزود: از سوی دیگر مقرر شد مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران در صورت تشخیص هر یک از شرایط هشدار، اضطرار و بحران آلودگی هوا مراتب را به مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام و وی نیز بدون نیاز به هماهنگی با استانداری نسبت به تشکیل جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در محل استانداری و با حضور تمامی اعضا اقدام کند.

در این جلسه همچنین موضوع آلودگی هوای هفته گذشته تهران و برگزار نشدن جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مطرح شد که نماینده وزارت بهداشت در این جلسه گفت: کمیته بهداشت هوای این وزارتخانه در سه دانشگاه علوم پزشکی تشکیل جلسه داد و شرایط هشدار را طی نامه‌ای به دفتر استاندار اعلام کرد.

در ادامه این جلسه دورن‌پرور ـ سرپرست عمرانی استانداری تهران ـ گفت که چنین نامه‌ای به دست ما نرسیده است.

بدین ترتیب مشخص شد، علت برگزار نشدن جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در هفته گذشته چه بوده است. 

کد خبر 70873

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز