دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: قابلیت‌های گسترده و فرایگری شبکه‌‌های اجتماعی؛ سایت فیس‌بوک را به محلی مناسب برای جستجو و شناخت اهدا کنندگان عضو به بیماران نیازمند تبدیل کرده‌است.

کمپین‌ها و انجمن‌های آنلاینی در سایت فیس‌بوک در حال شکل گرفتن هستند که افراد اهدا کننده و نیازمند اعضایی مانند مغز استخوان و کلیه را به یکدیگر معرفی می‌کنند و فرهنگ‌ اهدای خون و عضو را در میان مردم ترویج می‌دهند.

یونا استراتون از انگلستان در 13 سالگی به سرطان خون مبتلا شد و اکنون در 23 سالگی والدینش گروهی برای یافتن مغز استخوان مناسب در فیس‌بوک تأسیس کردند. تنها از سه ماه پیش تاکنون 7هزار نفر به این گروه جذب شدند و در طول چند هفته نمونه مناسبی از مغز استخوان در استرالیا برای یونا یافت شد.

با توجه به نژاد چینی و انگلیسی یونا؛ یافتن مغز استخوان مناسب برای او کار آسانی نبود. با توجه به گزارش انجمن سرطان خون آنتونی نولان، تعداد افرادی از این نژاد که در لیست اهدا کنندگان مغز استخوان باشند بسیار کم است.

ولی یافتن نمونه مناسب برای دیگر بیماران آنقدر هم آسنان نیست. دین شیخ پسر 8 ساله‌ اهل غرب شهر لندن است و اختلال مادرزادی حرکتی کمیابی دارد. برای بهبود بخشیدن به زندگی دین و جلوگیری از مرگش تا قبل از 12 سالگی، نیاز به مغز استخوان مناسب است.

فرح اقبال؛ مادر دین می‌گوید که بیش از 1300 نفر تا به حال به گروه فیس‌بوکی که وی برای پسرش تأسیس کرده‌است پیوسته‌اند. فرح می‌گوید که فراگیری و سرعت این روش با تبلیغات در رسانه‌ها قابل مقایسه نیست.

یکی از سخنگویان انجمن آنتونی نولان می‌گوید:" فیس‌بوک بسیار قدرتمند ظاهر شده‌است چرا که با قرار دادن اطلاعات دقیق در مورد بیماران و نیازمندان، سرعت زیادی نیز دارد. این روش در 3 تا 4 ماه گذشته سریع‌ترین وسیله ارتباط بیماران و اهدا کنندگان با انجمن آنتونی نولان بوده‌است."

کد خبر 70813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز