جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاربران فیس‌بوک توسط ویروس جدیدی که در این شبکه پخش شده‌است تهدید می‌شوند.

ویروس "کوب‌فیس/Koobface" توسط پیغامی به 120 میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک فرستاده می‌شود و به نظر می‌رسد که توسط یکی از دوستان کاربر فرستاده شده‌است.

متن این پیغام می‌گوید که "در این ویدئو جدید خیلی خنده‌دار به نظر می‌رسی!" یا "در ویدئو جدید خیلی خوش‌تیپ شده‌ای!"

در لینک داخلی این پیغام کاربران ترغیب می‌شوند که ویدئویی شخصی از فردی به نام "تام" را تماشا کنند.

زمانی که کاربران روی این لینک کلیلک می‌کنند و قصد تماشای ویدئو جدید را دارند از آن‌ها خواسته می‌شود تا جدیدترین نسخه نرم‌افزار ادابی فلش‌ پلیر را نصب کنند.

زمانی که کاربران بر روی گزینه نصب فلش پلیر کلیک می‌کنند ویروس شروع به حمله می‌کند و فعال می‌شود.

گای بانکر از شرکت سیمانتک می‌گوید که این ویروس قصد جمع‌آوری اطلاعات کارت‌های اعتباری افراد را دارد و برای این کار از دو طریق وارد می‌شود.

یکی اینکه منتظر می‌ماند تا کاربران از سایت‌های اینترنتی خرید کنند و اطلاعات آن‌ها را بدزدد و راه دیگر این است که در کوکی‌های ذخیره شده به دنبال اطلاعات کارت‌های اعتباری می‌گردد.

وی برای از بین بردن این ویروس به کاربران پیشنهاد می‌کند که یا از نرم‌افزارهای ویروس‌یاب مناسب استفاده کنند و یا اینکه به دایرکتوری ویندوز بروند و در پنجره جستجو به دنبال فایل‌هایی با نام tmark2.dat و mstre6.exe بگردند و آن‌ها را سریعاً پاک کنند.

این اولین حمله در نوع خود نیست و در ماه آگوست سایت مای‌اسپیس توسط همین ویروس آلوده شده‌بود و تعداد حملات به سایت‌های از این قبیل افزایش رو به رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

دلیل افزایش این حملات نیز این است که کاربران کمتر در مورد آلوده شدن و وجود ویروس در سایت‌هایی مانند فیس‌بوک شک می‌کنند.

فیس بوک در مورد تعداد دقیق کاربران آلوده به این ویروس اطلاعاتی منتشر نکرده‌است و تنها اعلام کرده‌است که میزان کمی از کاربران مورد حمله قرار گرفته‌اند.

فیس‌بوک همچنین توضیحاتی در مورد مقابله با این ویروس و ویروس‌های مشابه در سایت خود منتشر کرده‌است.

کد خبر 70571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز