چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با افزایش تنش میان هند و پاکستان و در حالی که رئیس جمهوری پاکستان از تحویل مظنونان حملات بمبئی امتناع کرده است ، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا وارد هند شد.

رایس  بلافاصله پس از ورود به این کشور گفت که پاکستان در تحقیقات درخصوص حملات بمبئی باید به‌صورت فوری و قاطعانه همکاری کند. وی افزود: چه القاعده در این حملات دست داشته باشد و چه نداشته باشد، اما کاملا روشن است که روش به‌کار رفته در این حملات همانند شیوه‌های تروریستی القاعده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رایس پیش از آغاز مذاکراتش با پراناب موخرجی، وزیر امور خارجه و مانموهان سینگ نخست‌وزیر هند گفت: ما باید به‌صورت فوری و قاطع اقدام کنیم و پاکستان نیز باید فوری و قاطعانه همکاری کند.

یک مقام بلند پایه در وزارت خارجه آمریکا هم در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است که رایس، هند و پاکستان را تحت فشار قرار خواهد داد تا با یکدیگر همکاری و مبادله اطلاعات کنند.

رایس روز سه‌شنبه در بروکسل گفته بود می‌خواهد با دولت هند مشاوره کند تا دریابد آمریکا برای کمک به هند چه کاری می‌تواند انجام دهد. یک منبع هند هم گفته است که این کشور به رایس شواهدی را درخصوص ارتباط پاکستان با حملات بمبئی نشان خواهد داد که شماری از مکالمات ثبت شده و شماره تلفن از جمله آنهاست.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود، گفت: این مکالمات تلفنی از طریق ماهواره ثبت شده است و نشان می‌دهد بین تروریست‌ها و رهبران آنها در پاکستان ارتباط وجود دارد.

اگرچه پیش از این مقامات پاکستان از آمادگی خود برای همکاری با هند برای کشف ماجرای بمبئی خبر داده بودند اما با افزایش تهدیدات مقامات هندی و حتی غربی علیه اسلام آباد، دیروز آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد که حتی اگر دهلی نو مدارک اتهام مقصران در واقعه‌ تروریستی هندوستان را به اسلام آباد ارائه کند، این کشور آنها را به هند تحویل نخواهد داد.

وی وعده داد که مدارک مرتبط بودن پاکستانی‌ها را به وقایع تروریستی شهر بمبئی هند به شرطی بررسی خواهد کرد که از سوی طرف هندی عرضه شود اما محاکمه آنها را در هندوستان منتفی دانست.

زرداری گفت: اگر مدارکی ارائه شود  ما آنها را در دادگاه‌های خود و   در خاک خود محاکمه خواهیم کرد و به زندان خواهیم انداخت.

گفتنی است هندوستان اول دسامبر از پاکستان خواسته بود تا داوود ابراهیم و مسعود اظهر، متهمان به دست داشتن در حملات تروریستی شهر بمبئی و در حدود 20 فرد دیگر را که به ارتباط در اقدامات تروریستی مرکز تجاری هند متهم دانسته شده‌اند به دهلی نو تحویل دهد. اما اسلام آباد مدارک دریافتی را کافی ندانسته است.

گمانه‌زنی‌های مک کانل از عاملان ماجرای بمبئی

مایک مک‌کانل، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا که نظارت و هماهنگی نهادهای جاسوسی این کشور را بر عهده دارد، لشکر طیبه را عامل حملات بمبئی عنوان کرد.

مک‌کانل که نهادش، نظارت بر 16نهاد اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا را برعهده دارد، در سخنان خود در دانشگاه هاروارد گفت: این گروه که ما اعتقاد داریم مسئول حملات بمبئی است حملات مشابهی در سال 2006 به یک قطار انجام داد که به مرگ همین تعداد قربانی منجر شد و همچنین در سال 2001 حمله‌ای به پارلمان هند انجام داد.

مک‌کانل به‌طور مستقیم به نام لشکر طیبه اشاره‌ نکرد اما حملاتی که وی از آن نام برد به‌خصوص حمله به پارلمان هند در سال 2001 کار این گروه مبارز کشمیری موسوم به لشکر طیبه است که علیه هند در این منطقه مبارزه کرده و اقدام آنها در آن سال 2 کشور همسایه هند و پاکستان را تا آستانه جنگ پیش برد.

مک‌کانل در سخنان خود همچنین مبارزه با گروه‌هایی مانند القاعده و لشکر طیبه را دشوار توصیف کرد.

کد خبر 70022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز