جمعه ۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی هند عملیات تروریستی بسیاری را درسال‌های اخیر تجربه کرده‌اند اما حملات به بمبئی، پایتخت تجاری این کشور این بار همه را شوکه کرده است

زنجیره حملاتی که با زمان‌بندی و تجهیزات کامل در این شهر اتفاق افتاد، باعث شد که نظامیان هند روز گذشته بعد از گذشت 2 روز از آغاز این ماجرای تلخ همچنان در تلاش برای پایان دادن به این کابوس هولناک باشند.

حملاتی که رسانه‌ها به آن لقب 11 سپتامبر بمبئی را دادند و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد 155 نفر طی آن کشته و بیش از 370 نفر مجروح شدند. آماری که بدون شک با پیدا کردن جنازه‌های بیشتر در ساختمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند افزایش خواهد یافت.

روز گذشته نیروهای کماندوی هند سرانجام توانستند به گروگانگیری در هتل اوبروی پایان دهند و فرمانده نیروهای ویژه  هند اعلام کرد این هتل به‌طور کامل در اختیار نظامیان این کشور قرار گرفته است.

به گفته نیروهای پلیس، 24‌جنازه در این هتل پیدا شده و 94 گروگان در این عملیات از داخل این هتل 5 ستاره که بیشتر اوقات محل اقامت خارجی‌هاست، آزاد شدند که 20‌نفر از آنها کارمند شرکت هواپیمایی فرانسه بودند.

جی‌کی‌دات، فرمانده نیروهای ویژه اعلام کرد که در این عملیات 2 تروریست هم کشته شدند.

زنجیره حملات تروریستی بمبئی چهارشنبه‌شب با تیراندازی افراد مسلح به انواع مسلسل و نارنجک در ایستگاه راه‌آهن چهاتراپاتی شیواجی یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن جهان شروع شد.

در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند عملیات تروریست‌ها به همین جا خاتمه پیدا می‌کند 2 ساعت پس از این حمله هر 15‌دقیقه یک بار یک مرکز مهم دیگر در نقاط مختلف شهر بمبئی هدف حمله قرار گرفت.

این مراکز شامل مرکز نریمان متعلق به یهودیان جوان، رستوران لئوپولد که معمولا محل رفت‌وآمد افراد خارجی است، بیمارستان کاما، هتل 5 ستاره اوبروی و هتل مجلل تاج محل بودند.

ارتش هند همچنین روز گذشته  هنگام طلوع آفتاب نیروهای خود را با بالگرد به پشت بام ساختمان‌های اطراف مرکز یهودیان منتقل و تلاش برای آزادی گروگان‌ها در این ساختمان را آغاز کرد.

3 انفجار مهیب در میان عملیات نیروهای هندی، این ساختمان را لرزاند و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ویژه هند موفق شدند با کشتن 4فرد مسلح ، سرانجام وارد این ساختمان شوند.

در این ساختمان جنازه 5 نفر پیدا شده و گفته می‌شود بقیه گروگان‌ها آزاد شده‌اند. سفیر رژیم صهیونیستی در هند پیش از این، تعداد گروگان‌ها در این مرکز را 9 نفر تخمین زده بود.

اما همزمان با این چندعملیات‌، هتل مجلل تاج‌محل همچنان در محاصره نظامیان بود و صدای تیراندازی و انفجار در اطراف این هتل تا ساعت‌های پایانی شب به گوش می‌رسید.

درحالی‌که پیش از این نیروهای امنیتی تصور می‌کردند توانسته‌اند این هتل را پاکسازی کنند اما مشخص شد 2 یا 3 مرد مسلح همچنان در هتل تاج محل هستند. نیروهای امنیتی هند تخمین می‌زنند حداقل 3 گروگان در این هتل همچنان در اختیار افراد مسلح قرار دارند.

درگیری میان نیروهای هندی و تروریست‌ها در حالی بود که بعضی طبقه‌های هتل در آتش می‌سوخت.نزدیک به 100 کماندو و تک تیرانداز این هتل را محاصره کرده‌اند و بخشی از این نیروها که موفق به ورود به قسمتی از هتل شدند، خبر از پیدا شدن 30 جنازه داده‌اند.

نیروهای ارتش در بخشی از حملاتشان 4 نارنجک را به بخشی از ساختمان هتل پرتاب کردند که افراد مسلح با تیراندازی به این حمله پاسخ دادند. این مسئله باعث فرار خبرنگاران و تصویربرداران اطراف هتل و پناه گرفتن آنها شد. روز پنجشنبه نزدیک به 400 نفر از گروگان‌های این هتل آزاد شده بودند.

یک گروه ناشناخته که خود را سازمان مجاهدان دکن می‌نامد از روز پنجشنبه مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت اما هنوز این ادعا تایید نشده و اطلاعات دقیقی از این گروه در دست نیست.

روز گذشته وزیر امور خارجه هند اعلام کرد: عناصری در ارتباط با پاکستان در این حملات دست داشته‌اند. وزیر کشور ایالت ماهاراشترا که بمبئی مرکز آن است، اعلام کرد 9 فرد مسلح و 17 نفر از نیروهای امنیتی تاکنون کشته شده‌اند.

همانت کارکاره، رئیس پلیس ضد‌ترور ایالت ماهاراشترا ازجمله کسانی است که در این درگیری‌ها کشته شده است.

مان موهان سینگ، نخست وزیر هند در سخنرانی تلویزیونی خود هم حملات بمبئی را به گروهی مستقر در خارج نسبت داد و گفت که دولت هند همسایگانی را که پناهگاه امن در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند تحمل نمی‌کند.

همچنین دولت هند اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور 2 کشتی غیرنظامی پاکستانی را در آب‌های ساحلی شمال بمبئی به ظن ارتباط احتمالی آنها با حمله مهاجمان مسلح به این شهر توقیف کرده‌اند.

با وجود این، آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حملات بر لزوم اتخاذ اقدامات ویژه برای ریشه‌کنی تروریسم و افراط گرایی از منطقه تاکید کرد. رئیس‌جمهوری پاکستان همچنین روز گذشته در تماس تلفنی با نخست وزیر هند متعهد شد برای شناسایی عاملان این حملات با هند همکاری کند.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان این عملیات را به‌شدت محکوم کرد و خواستار مقابله جدی با عاملان آن شد. وی دهلی و اسلام آباد را قربانی تروریسم اعلام کرده و از اعزام رئیس سازمان اطلاعات این کشور به دهلی برای تحقیق درباره اقدام تروریستی اخیر در بمبئی خبر داد.

گیلانی در نشستی خبری گفت: پاکستان خود قربانی تندروی است و دهلی و اسلام آباد هر دو از موضوع مشابهی رنج می‌برند.

تاکنون افغانستان، انگلیس، ایران، استرالیا، کویت، قطر، بحرین، سوریه، آمریکا، آلمان، فرانسه، مالزی، سازمان ملل، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپا این حملات را محکوم کرده‌اند.

48 ساعت عملیات تروریستی در بمبئی

چهارشنبه

- ساعت 21:20  به وقت محلی بمبئی تیراندازی در ایستگاه راه آهن چهاتراپاتی شیواجی ، از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن جهان شروع شد.

- 2 ساعت بعد حمله به مراکز دیگر در شهر بمبئی به فاصله 15 دقیقه از یکدیگر شروع شد.
- ساعت 23:50 تیراندازی شدید در شمال بمبئی رخ داد و بلافاصله حمله به بیمارستان‌ها صورت گرفت.

پنجشنبه

- ساعت 3 صبح، آتش سوزی مهیبی در هتل تاج محل دیده شد و ماموران امنیتی عده‌ای از میهمان‌ها را از هتل بیرون آوردند. افراد مسلح مسافران      خارجی را با خود به طبقه هجدهم برده بودند. نحوه عملیات آنها نشان می‌داد این افراد نقشه کامل هتل را در اختیار دارند.

- ساعت 9 صبح عملیات نیروهای ویژه ارتش هند برای پس گرفتن کنترل هتل‌های تاج محل و اوبروی شروع شد.

- ساعت 10 صبح گروهی از نظامیان گارد امنیت ملی با ورود به هتل تاج محل جست‌وجوی اتاق به اتاق را شروع کردند. همزمان هتل اوبروی و مرکز یهودی‌ها در محاصره نیروهای پلیس قرار گرفت. با گروگانگیری مردان مسلح مقابله با آنها سخت شده و این مبارزه تا روز بعد ادامه داشت.

جمعه

- آتش‌سوزی و انفجارهای پیاپی در هتل‌های تاج محل و اوبروی ادامه پیدا کرد.

- در هنگام ظهر نیروهای امنیتی با کشتن 2 مرد مسلح در هتل اوبروی توانستند کنترل این هتل 5 ستاره را در دست بگیرند. شبکه‌های خبری تصاویر افرادی را که از این هتل نجات پیدا کرده بودند، به‌طور مستقیم پخش کردند.

- همزمان با عملیات در هتل اوبروی، گروه دیگری از نیروهای ویژه ارتش هند مشغول مبارزه با مردان مسلح در مرکز یهودی‌ها بودند. 3 انفجار مهیب در ساختمان این مرکز رخ داد.

- در هنگام غروب نیروهای امنیتی  توانستند وارد این مرکز شوند و 5 جنازه را کشف کردند که هیچ کدام تبعه رژیم صهیونیستی نبودند.

- در میان کشته‌شدگان، جنازه 15 خارجی از کشورهای استرالیا، انگلیس، ژاپن، آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا شناسایی شد.

- آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد درگیری میان افراد مسلح و نظامیان هند در هتل تاج محل ادامه دارد.

کد خبر 69500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز