دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پیکر احمد آقالو، هنرمند تئاتر، سینما و رادیو، صبح سه‌شنبه از مقابل ساختمان رادیو در میدان 15خرداد تشییع می‌شود.

آقالو که پس از 59 سال زندگی، شامگاه یکشنبه براثر بیماری سرطان درگذشت، سرانجام امروز به قطعه هنرمندان بهشت زهرا می‌رود تا در کنار هنرمندان درگذشته دیگر آرام گیرد.

مرگ او که شاید بیش از هر چیز دیگر، هنرمندی تمام عیار در نمایش‌های رادیویی محسوب می‌شد، بیش از همه هنرمندان رادیو را تحت‌تأثیر قرار داده است تا جایی که مراسم تشییع پیکرش امروز به‌طور مستقیم در قالب برنامه‌ موج مجهول از رادیو تهران پخش خواهد شد.

به گفته سردبیر این برنامه از ساعت 9 تا 10:30 دقیقه مراسم تشییع را به‌صورت زنده گزارش خواهد کرد.

حسین حسن‌تبار به ایسنا می‌گوید: « در این برنامه همچنین بخش‌های کوتاهی از نمایش‌های رادیویی را که این هنرمند پیشکسوت رادیو در این سال‌ها در آن نقش‌آفرینی کرده است به‌صورت آنونس پخش می‌کنیم.

همچنین با کسانی که با او هم‌دوره و همکار و دوست نزدیک بوده‌اند مانند صدرالدین شجره، محمد عمرانی، میکائیل شهرستانی، مهین نثری و خسرو فرخزادی به گفت‌وگو می‌نشینیم.»

علاوه بر این اقدام، رادیویی‌ها خیلی زود برای بزرگداشت آقالو فکر دیگری را نیز عملی کرده‌اند؛ فستیوال نمایش‌های رادیویی  احمد‌آقالو.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو در این باره به فارس می‌گوید: «حدود 20 اثر از کارهای مرحوم آقالو را جمع‌آوری کردیم که این نمایش‌ها طی یک فستیوال رادیویی، از باکس‌های مختلف صدای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.»

شهرام گیل‌آبادی درباره فعالیت رادیویی آقالو می‌گوید: «مرحوم آقالو کار خود را بعد از پیروزی انقلاب در رادیو آغاز کرد و از آن زمان بیش از هزار نمایش رادیویی متعلق به آقالوست و او در این نمایش‌ها بازی کرد.

آقالو در کارنامه هنری خود کارهای شاخص و درخشانی داشته که همه آنها ماندگار شده‌اند. وی همیشه خود را متعلق به رادیو می‌دانست و می‌گفت من هنرپیشه رادیو هستم و هر کاری را به آسانی قبول نمی‌کرد.»

گیل آبادی ادامه می‌دهد: «مرحوم آقالو و عزت‌الله مقبلی 2 هنرمندی بودند که دیگر نظیر آنها در کشور پیدا نمی‌شود، آنها هنرمندانی منحصر به فرد بودند و برای همیشه به‌عنوان یک چهره ماندگار می‌توان از آنها یاد کرد.»

اما آقالو در سینما، تئاتر و تلویزیون نیز چهره ماندگاری محسوب می‌شود. شخصیت به‌یادماندنی کاتب در مجموعه پرطرفدار سلطان و شبان، از جمله ماندگارترین تصاویری است که آقالو را در ذهن مخاطبان تلویزیون زنده نگاه داشته است.

به جز این، آقالو در تئاتر با هنرمندانی چون علی رفیعی، حمید سمندریان، محمد رحمانیان، آتیلا پسیانی، مجید جعفری و... همکاری کرده است که حاصلش اجرای نمایش‌هایی همچون ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی (حمید سمندریان)، یادگار سال‌های شن (علی رفیعی)، شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب (محمد رحمانیان)، مصاحبه، خروس و پل (محمد رحمانیان)، آئورا (آتیلا پسیانی)، تراژدی کسری (مجید جعفری) و... است.

جالب اینکه آقالو در نمایش کمابیش متفاوت «مانیفست چو» به کارگردانی محمد رحمانیان به‌صورت نوار ضبط‌شده حضور دارد، اما این نمایش هنوز اجرای عمومی نشده است.

ظاهرا حال نامساعد او در سال‌های اخیر علت اصلی نداشتن اجرای زنده تئاتر بوده است؛ بنابراین می‌توان یک بار دیگر او را پس از مرگ در این نمایش ملاقات کرد. مانیفست‌چو از 24آذر در تالار چهارسو به روی صحنه می‌رود.

چهره سینمایی احمد آقالو با فیلم «دادشاه» به کارگردانی حبیب کاوش شکل گرفت و پس از آن، در فیلم‌های تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان)، گاهی به آسمان نگاه کن، یک تکه نان و پاداش به کارگردانی کمال تبریزی کامل شد. باز جالب اینکه پاداش هنوز اکران نشده و تصویر سینمایی آقالو را نیز می‌توان زمان اکران پاداش دوباره ملاقات کرد.

تسلیت‌ها و باقی ماجرا

بعد از درگذشت آقالو که یادآور بزرگی خسرو شکیبایی در عرصه تئاتر و به‌ویژه تئاتر رادیویی بود، پیام‌ها و یادداشت‌های تسلیت همه خبرگزاری‌ها را تسخیر کردند.

در حوزه تئاتر، حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی که به حج رفته است، از همان جا نوشت: «خاموشی احمد آقالو یعنی خاموشی صدا؛ خاموشی خاطره و خاموشی مردی که همواره قداست صحنه را با خود همراه داشت؛

چه آن زمان که بر صحنه تلویزیون ظاهر شد و چه آن زمان که تنها صدایش را از رادیو می‌شنیدیم، همان صدای گرم و گوش‌نواز که سال‌ها با آن خو گرفته بودیم.»

حسین مسافرآستانه، دبیر جشنواره تئاتر فجر: «باورش سخت است؛ اصولا باور پذیرش خبر درگذشت هر هنرمندی سخت است؛ خاصه آنکه موضوع خبر، عروج احمد آقالو باشد.

خدایش رحمت کند و به خانواده محترمش صبر عطا فرماید. بر این باورم که خانواده تئاتر ایران، یکی از بهترین بازیگرانش را از دست داد؛ اینکه کسی بتواند جای چون او را زین پس پر کند، محل تردید است. باقی، بقای هنرمندان ایران زمین...» 

داوود رشیدی، میکائیل شهرستانی، ژاله علو، هما روستا، داریوش فرهنگ و محمدعلی کشاورز  از جمله هنرمندانی هستند که روز گذشته درباره آقالو حرف زدند و درگذشتش را تسلیت گفته‌اند.

کد خبر 69259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز