همشهری آنلاین: مقامات رسمی آب شیلی هشدار دادند که یخچال‌های طبیعی اکورن، نزدیک سانتیاگو که بیش از 70 درصد نیازهای آب این شهر را فراهم می‌کند، ممکن است در نیم قرن آینده ناپدید شوند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت اصلی آب شیلی - "مدیریت کل آب"(DGA)-  در یک گزارش جدید درباره یخچال‌های طبیعی شیلی می‌گوید این پهنه‌های یخ اکورن هر سال 12 متر پس می‌نشینند.

آنتونیو ورگارا از DGA که در پژوهش بر روی این پهنه‌های یخی در 35 سال گذشته کار کرده است، در این باره گفت: "این یخچال‌ها در حال نابودشدن هستند."

 یخچال‌ اکورن و سایر یخچال‌های کوچکتر نزدیک سانتیاگو، پایتخت شیلی، با سرعت کنونی پس‌روی ممکن است در 50 سال آینده از بین بروند.

 رودخانه مایپو و شاخه‌های کوچکتر از آن، منابع آب اصلی سانتیاگو، حومه‌های آن و کشاورزی منطقه همه از یخچال اکورن سرچشمه می‌‌گیرند.

 ورگارا گفت کمبود آب، شیلیایی‌ها را وادار کرده است که به دنبال منابع جدید آب باشند و "جابجایی‌های جمعیتی در مقیاس‌های بزرگ در مرکز شیلی را باعث شده است."

 یخچال اکورن که در 50 کیلومتری شرق سانتیاگو در دامنه‌های غربی رشته کوه آند قرار دارد، یکی از 10 پهنه یخی در جهان است که بیش از همه مورد بررسی قرار گرفته است و به گفته رودریگو وایسنر رئیس DGA "شاخصی در تحقیقات جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی است."

کد خبر 67307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز