همشهری‌آنلاین: انتشارات فرهنگ معاصر که از اوایل پاییز سال گذشته نخستین کتاب‌های دانش معاصر را با ترجمه‌هایی پاکیزه به بازار کتاب عرضه کرده بود، 4 عنوان تازه از این مجموعه را منتشر کرد

به گزارش همشهری آنلاین عمده این کتاب زیر نظر دو تن از مترجمان و ویراستاران با سابقه و پیش‌کسوت معاصر، دکتر حسین معصومی همدانی و دکتر محمد رضا خواجه پور تدوین و انتشار می‌یابند.

اساس انتخاب کتاب توسط دو ویراستار ارشد،‌ تنوع موضوع، کیفیت علمی کتاب، روشنی بیان، تازگی مطالب، و روزآمد بودن است که تا کنون 7 کتاب از این مجموعه به بازار کتاب عرضه شده است و  4 کتاب دیگر هم در دست ویراستار است و چندین کتاب از این مجموعه هم در دست مترجمان جوان و پیش کسوت قرار دارد.

پیش از این کتاب‌های «نرم ونازک»(نوشته پیر ژیل دوژن و ژاک بادوز با ترجمه ماندانا فرهادیان)، «سرگذشت فیزیک نوین» نوشته میشل بیزونسکی با ترجمه لطیف کاشیگر و «فیزیک اندیشه‌ها و یافته‌ها» نوشته لارنس براگ با ترجمه محمد رضا خواجه پور به بازار کتاب عرضه شده بود. و به تازگی چهار کتاب تازه از این مجموعه روانه بازار نشر شده است که معرفی آنها در زیر می‌آید.

آگاهی 

‌«آگاهی» نوشته سوزان بلکمور و با ترجمه رضا رضایی چهارمین کتاب این مجموعه است که در آن سوزان بلکمور روانشناس و مدرس دانشگاه در اثری 200صفحه‌ای سعی دارد به خواننده بفهماند آگاهی چیست و دقیقا چه‌می‌کند؟ چطور تحریک الکتریکی میلیون‌ها سلول کوچک مغز می‌تواند موجب تجربه ما از جهان شود؟

به اعتقاد این نویسنده و روانشناس، آگاهی که « آخرین راز بزرگ علم» نامیده می‌شود. اکنون موضوع بحث‌های داغ است،‌و تحولات جدید هیجان انگیزی که در حوزه پژوهش مغز صورت گرفته‌است،‌میدان را به روی زیست‌شناسان،‌عصب پژوهان،‌روان شناسان و فیلسوفان گشوده است.

در این کتاب خواندنی بحث می‌شود که آیا ما واقعا اختیار( اراده آگاهانه) داریم یا نه؟و چه چیزی سبب تصور ما از «خود» می‌شود؛ از بعضی نظریه‌های مهم نیز در کتاب بحث شده است؛ از جمله آزمایش‌های جدید درمورد عمل و آگاهی، بینایی و توجه. حالت‌های تغییر یافته آگاهی، و آثار و عوارض آسیب‌های مغزی و داروها.

سوزان بلکمور در این کتاب این پرسش را مطرح می کند که آیا آگاهی نوعی توهم نیست؟ و نشان می‌دهد که دانشمندان و فیلسوفان وقتی می‌کوشند فاصله عمیق میان جهان مادی و تجربه‌های شخصی ما را پر کنند با چه دشواری‌های عظیمی مواجه می‌شوند.

کتاب‌آگاهی در 8 فصل تدوین و ترجمه شده و به قیمت 2600 تومان عرضه عمومی شده است.

فلسفه علم

پنجمین کتاب از مجموعه دانش معاصر است که سمیرا اوکاشا آن را نوشته و هومن پناهنده ،‌مترجم و مدرس فلسفه علم برگردان فارسی‌آن را عهده دار شده است.

کتاب «فلسفه علم» در واقع مقدمه‌ای کوتاه بر جریانات فلسفه علم معاصر است که مضامین اصلی این شاخه از فلسفه را در برمی‌گیرد.

وقتی می‌گوییم علم چیست؟ صرفا به دست دادن فهرستی نیست، از یک رشته فعالیت‌ها که معمولا به آنها نام علم می‌دهند. بلکه فیلسوف علم در پی کشف ویژگی مشترک این فعالیت‌ها است ، یعنی در پی آن خصیصه مشترکی است که ما به آنها نام علم می‌دهیم.

نویسنده در ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخ علم می اندازد و سپس مفاهیمی چون استدلال علمی، تبیین علمی، انقلاب علمی، و نیز مرئالیسم علمی و ضد رئالیسم را بررسی می‌کند.
او همچنین بخشی از کتاب خود را به برخی مباحث فلسفی مربوط به این یا آن علم خاص اختصاص می‌دهد. مسائلی مانند طبقه بندی در زیست شناسی و ماهیت زمان و مکان در فیزیک.

اوکاشا  که مدرس فلسفه علم در دانشگاه یورک است در آخرین فصل کتاب به مواردی از تعارض علم و دین اشاره می‌کند و در نهایت به این سوال می‌پردازد که آیا علم مفید است؟
کتاب فلسفه علم در 220 صفحه به قیمت 2800 تومان منتشر شده است.

نقشی برسنگ؛ مبانی مفهومی کامپیوتر

ششمین کتاب از مجموعه دانش معاصر به مبانی مفهومی کامپیوتر یا همان رایانه می‌‌پردازد. این کتاب را دانیل هیلیس نوشته و بهروز بیات برگردان فارسی کرده است.

کامپیوترها شاید اسرار آمیز باشند، اما این کتاب با توضیحات روشن و لطیفه‌های زیبایش کمکی است بزرگ برای اسرار زدایی از آنها. نویسنده بعد از تشریح شیوه عمل کامپیوتر، خطوط کلی جالب‌ترین پیشرفت‌های دانش کامپیوتری از جمله کامپیوتر کوانتومی را ترسیم می‌کند و درباره کامپیوترهای هوشمند بحث می‌کند.

هیلیس  که خود دکترای علوم کامپیوتر را از دانشگاه ام آی تی دریافت کرده و 40 اختراع کامپیوتری به نامش ثبت شده است،‌در این کتاب   نشان می‌دهد که چگونه پیچیدگی کامپیوتر از هزارها عملکرد ساده منطقی نشآت گرفته است.

کتاب«نقشی برسنگ؛ مبانی مفهومی کامپیوتر»توضیحی است روشن و موجز از چگونگی کار کردن کامپیوتر.

کتاب کمکی گرانبها است، هم به کسانی که قصد پرداختن به علوم کامپیوتر را دارند و هم خوانندگان عادی که می خواهند از پیچیدگی‌های یکی از مهمترین اختراعات بشر رمزگشایی کنند.

مترجم در ترجمه برخی واژه های تخصصی سعی کرده است معادل فارسی آن را به کار برد‌،اگرچه در مقدمه نوشته است که به دلیل جهانشمولی و جاافتادن واژه کامپیوتر از به کاربردن معادل فارسی آن( رایانه) خودداری کرده است.

کتاب «نقشی برسنگ؛ مبانی مفهومی کامپیوتر» در نه فصل با یک واژه نامه کامپیوتر در 210 صفحه به قیمت 2800 تومان عرضه شده است.

فیزیک ذرات

هفتمین کتاب از مجموعه دانش معاصر به حوزه فیزیک اختصاص دارد.البته در این مجموعه پیش از این هم کتابی با عنوان «سرگذشت فیزیک نوین» نوشته میشل بیزونسکی با ترجمه لطیف کاشیگر عرضه شده بود ، اما کتاب «فیزیک ذرات» را فرانک کلوز استاد دانشگاه آکسفور و عضو کالج اکستر این دانشگاه نوشته و فیروز آرش برگردان فارسی کرده است.

نویسنده دانشمندی سرشناس ونام‌آور در فیزیک ذرات بنیادی است،اما سعی کرده است در این کتاب داستانی پیچیده را به زبانی ساده و البته با دقتی شگفت انگیز روایت کند. او نشان می‌دهد که موضوع کتاب را خوب می‌داند و درکی ژرف از آْن دارد. وی که کتاب‌های متعددی برای عامه مردم نوشته ودر عمومی کردن برخی مفاهیم علمی دستی چیره دارد، در این کتاب سعی کرده روش‌های تجربی ،‌یافته‌های نظری و پدیده شناختی را پابه پای هم پرورانده و خواننده را با پرسش‌هایی آشنا سازد که برای علاقه مندان حرفه ای فیزیک ذرات هم جذاب است.

شیوایی و سادگی نگارش کتاب، به همراه دقت نویسنده در توصیف پدیده‌ها ونکات ظریف فیزیکی از جمله ویژگی‌های این کتاب است که تقریبا در تمامی کتاب‌های دانش معاصر بروز و ظهور دارد.

کتاب«فیزیک ذرات» در 10 فصل با یک فهرست اصطلاحاتی در پایان صفحه در 200 صفحه به قیمت 2600 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 66920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز