همشهری آنلاین: حدود 2 هزار پرسشنامه که از سوی پژوهشکده اقتصاد برای بررسی مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در کشور به دستگاه‌ها و ارگان های دولتی ارسال شده است، از سوی دستگاه‌های مربوطه پر شده و به کمیته محتوایی همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سرمایه گذاری و طرح ها، "علی محمد احمدی" رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب گفت: با توجه به تفاهم نامه امضا شده میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهشکده برای جمع آوری مسائل و مشکلات دستگاه ها و ارگان های اجرایی و ارائه راهکار برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاری در کشور، اقدام به تدوین پرسشنامه ای کرده است که تاکنون حدود 2 هزار مورد از سوی دستگاه های مختلف دریافت کرده ایم.

احمدی تصریح کرد: در تفاهم نامه امضا شده یکی از موارد بررسی بسته های سرمایه گذاری است تا در راستای تکمیل همایشی که فستیوال یا جشنواره سرمایه گذاری است،  ابتدا یک هم اندیشی علمی را برگزار کنیم تا در این هم اندیشی با ارائه مقالات مختلف از سوی نخبگان صنعت گردشگری، بتوانیم چالش های پیش روی سرمایه گذاری در گردشگری را از جهات مختلف بررسی کنیم. هر چند فرصت کوتاه بود اما در این فرصت دو ماهه هماهنگی های لازم برای برگزاری این همایش انجام شد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده از سوی پژوهشکده اقتصاد تاکید کرد: از دیگر اقدامات انجام شده، تشکیل کمیته علمی و اجرایی همایش توسعه سرمایه گذاری در گردشگری بود. محورهای همایش توسط کمیته علمی انتخاب شد و فراخوان را به شکل ویژه و عمومی دنبال کردیم.

وی افزود: بحث سرمایه گذاری و فرصت های سرمایه گذاری در ایران یک بحث نو است و قبلا هم در این زمینه چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی اقدامی انجام نشده بود. به همین دلیل برای نخستین بار بحث سرمایه گذاری در گردشگری را از سوی افرادی که عمدتا در این حوزه صاحب نظر هستند پیگیری کرده و در 3 محور محیط اقتصادی و گردشگری، بحث ساختار بازار و گردشگری و تامین مالی و فاینانس ارزی در گردشگری بود در این سه حوزه پیشنهاد مقاله دادیم تا این افراد با بررسی علمی راهکاری را ارائه دهند.

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده به موازات اجرای همایش علمی را رایزنی  با استان ها و مسئولان سازمان های مختلف اعلام کرده و گفت: پرسش هایی تهیه و در اختیار مسولان قرار داده شد. این پرسشنامه ها در واقع اظهار نظر و دیدگاه های کسانی هستند که در سراسر کشور در امر گردشگری تصمیم ساز و برنامه ریز هستند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه سرمایه گذاری در کشور گفت: اگر بخواهیم به همه مشکلات اشاره کنیم باید اذعان کنم که در ابعاد مختلف مشکلات یا محدودیت هایی داریم مثلا در بعد مسائل قانونی و حقوقی، سیاسی و امنیت و حتی غیرشفاف بودن سود آوری سرمایه گذاری در گردشگری نیز از مشکلات موجود است.

وی تاکید کرد: باید با اطلاع رسانی مناسب و برطرف کردن محدودیت های حقوقی، قانونی، اداری، سیاسی، اجتماعی، سازماندهی و بسیج منابع به سوی توسعه سرمایه گذاری در کشور گام برداریم.

احمدی با اشاره به برخی از مشکلات حقوقی موجود در کشور خاطرنشان کرد: در بحث حقوقی بحث مالکیت ها، تفکیک و آزاد سازی اراضی و تغییر کاربری از جمله مشکلاتی است که سرمایه گذاران در حوزه گردشگری با آن مواجه هستند. در این میان نقش دانشگاه ها و مراکز علمی، تنها ارائه راهکار هاست که امیدواریم با بررسی پرسشنامه های ارائه شده به وزارتخانه های مختلف و جمع بندی و بررسی آنها بتوانیم راهکار های مناسبی را در روز همایش به علاقه مندان ارائه دهیم

کد خبر 66793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز