دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یورگ هایدر، سیاستمدار راست افراطی اتریش که این هفته در یک تصادف رانندگی در شهر کارینتیا کشته‌شد، مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین سیاستمدار حال حاضر اتریش در دنیا بود.

 او چهره‌ای متفاوت در میان مردان سیاست اتریش بود و این را ظاهرش هم نشان می‌داد. هایدر، ظاهری ورزشکار  و خوش‌پوش و علاقه‌ای وافر به جنجال و مطرح شدن داشت که این ویژگی سیاستمداران بعد از جنگ اتریش نیست.

او همچنین از پوپولیست‌های عوام‌فریبی بود که به صراحت از سیاست‌های ضد‌مهاجرتی و ضد‌اتحادیه اروپایی کشور اتریش حمایت می‌کرد. ویژگی متمایز‌کننده دیگر او حمایت از چهره‌هایی بود که در غرب منفور بودند مانند معمر قذافی رهبر لیبی، صدام حسین دیکتاتور عراق و حتی آدولف هیتلر که نماد نفرت در کل اروپاست. او زمانی سیاست‌های « منظم و سازمان‌یافته اشتغال» هیتلر را ستوده‌بود.

هایدر 58 ساله جمعه‌شب در راه بازگشت از یک مراسم سیاسی به خانه‌اش در ساعت یک نیمه‌شب، کنترل ماشینش را در سبقت ازیک وسیله نقلیه دیگر از دست داد. در این تصادف ماشین او بعد از چند بار چرخش روی زمین چند متر دورتر متوقف شد‌ و او در دم جان داد.
اتریشی‌ها صبح شنبه با این خبر از خواب بیدار شدند و از شنیدنش حیرت کردند.

تاثیر او بر تاریخ معاصر و سیاست اتریش غیرقابل انکار است. همین ماه گذشته او به راست‌های افراطی کشور اتریش کمک کرد تا در انتخابات بار دیگر به صحنه قدرت بازگردند. حزب اتحاد آینده اتریش به رهبری هایدر با ائتلاف با حزب سابقش به نام آزادی، 29 درصد از آرای این انتخابات را به دست آورد. این چشمگیرترین نمایش قدرت جناح راست و سیاست‌های ضدمهاجرتی و ضد‌اروپایی اتریش از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بود.

رئیس‌جمهور اتریش که از مخالفان سیاسی هایدر است، مرگ او را یک تراژدی انسانی خواند. سخنگوی حزب هایدر هم در حالی‌که اشک می‌ریخت در مقابل دوربین خبرنگاران گفت که دنیا برای آنها به پایان رسیده‌است. او گفت که هایدر چهره سیاست را در کشور اتریش تغییر داد.

هایدر فعالیت سیاسی‌اش را از استان جنوبی کارینتیای اتریش شروع کرد که در منطقه‌ای کوهستانی در مرز با ایتالیا و اسلونی واقع است. والدین او هردو از طرفداران حزب سوسیالیست‌ ملی‌گرای هیتلر بودند. بعد از جنگ جهانی دوم، پدر هایدر به خاطر نزدیکی به نازی‌ها مجازات و مادرش از شغل معلمی اخراج شد. این سختی‌های تحمیل شده به آنها موجب شد تا پسرشان دیدگاه سیاسی‌اش را انتخاب کند.

هایدر در سال 1967 به حزب ملی‌گرای آزادی پیوست و طی فقط 10 سال به رهبری این حزب ارتقا یافت. تحلیلگران سیاسی همواره عمل‌گرایی و توانایی او را در ساده‌کردن و طرح ریشه‌های مسائل و بحران‌های پیچیده اقتصادی و سیاسی می‌ستودند. او در دهه 1990 تلاش ناموفقی را برای جلوگیری از پیوستن اتریش به اتحادیه اروپا آغاز کرد. هایدر بارها تاکید می‌کرد که هیتلر چندان آدم بدی نبوده‌ و حتی می‌گفت که واحد اس‌اس نازی‌ها به‌عنوان بخشی از ارتش آلمان مستحق احترام است.

در این اواخر هایدر تصمیم داشت راست افراطی را در اتریش بازسازی و احیا کند. او در تبلیغات انتخابات پارلمانی امسال به جای اشاره به موضوعات مرتبط با نازی‌ها، به تهدید ناشی از مهاجران برای کشور اتریش تاکید می‌کرد. او هیچ‌گاه شخصا پست دولتی به‌عهده نگرفت و ترجیح می‌داد که پشت پرده فعالیت کند. او و حزبش در میان جوانان اتریش اقبال زیادی به دست آوردند و اکنون نزدیک به 50 درصد از جوانان اتریشی زیر 30 سال از راست‌های افراطی این کشور حمایت می‌کنند.

کد خبر 65630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز