یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم اکوادور روز یکشنبه 28 سپتامبر در یک همه پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

به نوشته ال موندو، حدود 9.7 میلیون نفر از مردم اکوادور به علاوه 92 هزار نفر از اتباع این کشور در اسپانیا به پای صندوق‌های رای می‌روند تا با رای خود سرنوشت قانون اساسی این کشور را مشخص کنند.

سه موسسه نظر سنجی در آستانه برگزاری این همه پرسی  پیش بینی کرده‌اند که رای آری با 55 تا 60 درصد در این رفراندوم به پیروزی برسد. بر اساس نتایج نظر سنجی اعلام شده از سوی موءسسه "مارکت" در روز شنبه 27 سپتامبر، 60 درصد از رای دهندگان به قانون اساسی جدید این کشور رای آری خواهند داد و 31.33 درصد نیز این قانون را تائید نخواهند کرد. 8.5 درصد ارا نیز ممتنع و سفید خواهد بود.

موءسسه تحقیقاتی سانتیاگو پرس نیز که برای دولت اکوادور نظر سنجی انجام می‌دهد، اعلام کرده است که 57 درصد مردم اکوادور رای مثبت به قانون اساسی جدید این کشور خواهند داد.

انتظار می‌رود با تائید این قانون اساسی جدید از سوی مردم پیروزی جدیدی برای رافائل کورئا رئیس جمهور اکوادور رقم بخورد.

تحلیل گران سیاسی اما بر این باورند که پس از برگزاری همه پرسی در اکوادور سیاست این کشور دچار فضایی به شدت قطبی شود، پدیده‌ای که از نظر انفکاک سیاسی در جامعه اکوادور بی سابقه خواهد بود و بر پایه نظر تحلیل گران بیم آن می‌رود که اکوادور نیز دستخوش تنش‌های سیاسی مشابه آنجه در بولیوی می‌گذرد، شود.

رافائل کورئا نیز با اذعان به این مساله دربرابر ناظران بین‌المللی که برای نظارت بر همه پرسی که درباره آینده قانون اساسی برگزار می‌شود به اکوادور آمده‌اند، نسبت به بروز بی ثباتی در کشورش پس از برگزاری این رفراندوم هشدار داد. 

خایمه نبوت سادی شهردار شهر ساحلی گوایاکیل مهم ترین مخالف دولت کورئا محسوب می‌شود.

این شهردار که نامش در میان 50 شهردار برتر جهان قرار دارد ادعا کرده است که با پیروزی رای "نه" در گوایاکیل او از رای کافی سیاسی و اخلاقی برای مخالفت با یک قانون اساسی مرکز گرا که با هدف متوقف کردن توسعه اقتصادی تنظیم شده‌است، را خواهد داشت.

شهر گوایاکیل از نظر اقتصادی شهری توسعه یافته است و گزارش شده است که خایمه نبوت در دوران تصدی مقام شهردار این شهر توانسته است اقتصاد این شهر را شکوفا کند.

بر مبنای نظر سنجی‌های اخیر که پیروزی موافقان رای آری به قانون اساسی جدید اکوادور در سطح ملی را پیش بینی کرده‌اند، در گوایاکیل رای نه، آرای ممتنع و سفید با 52 درصد آرا پیروز خواهند شد.  گوایاگیل تنها استان، از 24 استان اکوادور است که پیش بینی می‌شود در آن طرفداران رای آری به پیروزی نرسند.

مفاد مهم پیش نویس قانون اساسی اکوادور

در صورت تائید پیش نویس قانون اساسی جدید در همه پرسی اختیارات رییس جمهور تقویت می‌شود و از میزان اثرگذاری احزاب اصلی کاسته خواهد شد. 

این پیش نویس شامل 494 ماده است که در قالب 33 سرفصل تدوین شده است.

بر اساس یکی از مفاد بازنگری شده در پیش نویس قانون اساسی اکوادور، از کاهش اجاره بها در منطقه آمازونی اکوادور که یکی از مناطق فقیر نشین این کشور است جلوگیری خواهد شد.

در این پیش نویس همچنین ماده قانونی بر این مبنا در نظر گرفته شده است که در آینده از مسدود شدن حساب‌ها در موءسسات نظام مالی اکوادور جلوگیری شود.

در زمینه مسائل مرتبط با حفظت از منابع طبیعی،نظام قضایی ، قواعد زندگی بهتر، تحصیلات و حقوق اجتماعی نیز در پیش نویس قانون اساسی جدید اکوادور تجدید نظر‌هایی صورت گرفته است.

کد خبر 64466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز