گروه بورس: به‌دنبال اجرای تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، نماد این شرکت امروز در بورس تهران بسته می‌شود.

به گزارش همشهری، روز چهارشنبه دولت آمریکا خطوط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 18 شرکت زیر مجموعه آن را تحریم کرد.

این اقدام آمریکا در پی اجرای تحریم‌های یکجانبه اقتصادی صورت می‌گیرد و بر مبنای آن وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده است، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(IRISL) به وزارت دفاع جمهوری اسلامی کمک‌های لجستیک کرده است.

دولت آمریکا ادعا کرده است: حساب‌های بانکی و دارایی‌های خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی در آمریکا مسدود خواهد شد. شرکت‌های آمریکایی اجازه نخواهند داشت که با خطوط کشتیرانی ایران و شرکت‌های همکارش ارتباطات تجاری داشته باشند.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای ادعای مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.

علی رحمانی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا نماد شرکت کشتیرانی در معاملات روز شنبه متوقف خواهد شد، گفت: بله، نماد این شرکت امروز در بورس متوقف می‌شود ؛

البته این شرکت از قبل تقاضای توقف نماد خود را برای تعدیل پیش‌بینی سود به بورس ارائه کرده بود.

او افزود: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه برای تعدیل پیش‌بینی سود سال 86 درخواست توقف نماد کرده بود و نماد این شرکت امروز برای این تعدیل و همچنین بررسی تاثیر تحریم آمریکا بر سود شرکت متوقف می‌شود. این شرکت باید گزارشی درباره تاثیر تحریم‌ها به لحاظ مالی و همچنین روی سود شرکت به بورس ارائه دهد.

صف فروش

پیش از شوک خبر تحریم علیه شرکت کشتیرانی، انصراف این شرکت از خرید سهام شرکت تایدواتر که مهم‌ترین متقاضی خرید سهام تاید واتر تلقی می‌شد ناکامی دیگری در کارنامه روز‌های اخیر شرکت کشتیرانی به‌وجود آورد.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در ششمین روز رقابت برای خرید بلوک 42 درصدی سهام تایدواتر پس از آنکه قیمت سهام تایدواتر از مرز 1500 تومان عبور کرد خود را از رقابت کنار کشید و انصراف داد. کارشناسان هنوز تاثیر دقیق رویداد‌های اخیر را بر سهام شرکت کشتیرانی پیش‌بینی نکرده‌اند.

محمد حسن داجمر، مدیرعامل کشتیرانی در این باره به فارس گفت: با افزایش قیمت سهم تاید واتر از 11هزا ر و 221 ریال قیمت اولیه به بیش از 1541 تومان، خرید این بلوک دیگر برای کشتیرانی صرفه اقتصادی نداشت. 

به گفته وی، قیمت کارشناسی مدنظر کشتیرانی هزار و 450 تومان بود. داجمر در پاسخ به این پرسش که ارزش سهام تایدواتر را به چه قیمتی برآورد می‌کند، تصریح کرد: ارزش این شرکت به‌مدت زمان قراردادها یش بستگی دارد و با توجه به افزایش قیمت هر سهم این شرکت به بیش از 1544‌تومان، شرکت کشتیرانی در تدارک برنامه دیگری خواهد بود.

داجمر در خصوص زمان برگزاری مجمع سالانه این شرکت افزود: اواخر مهر ماه اولین مجمع سالانه کشتیرانی با حضور سهامداران جدید برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن متعاقبا اعلام می‌شود.

ادعای دروغ

همزمان با طرح برخی اتهام‌ها علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت با  رد اتهامات مطرح شده از سوی دولت آمریکا اعلام کرد: فعالیت این شرکت دقیقاً در چارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی بوده و هیچ‌گونه تخطی از مقررات و قوانین حاکم بر این صنعت در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.

به گزارش روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کشتیرانی از چندین سال پیش از قالب یک شرکت دولتی خارج و با ورود به بورس در قالب یک شرکت خصوصی سهامی عام با چندین هزار سهامدار، فعالیت خود  را منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی انجام می‌دهد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اتهامات مطرح شده از طرف آمریکا تهمتی بیش نیست و دروغ محض است، یادآور شد: اسناد صادرشده از طرف کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کاملاً مستند به مدارک بوده و به هیچ وجه اسناد ساختگی و دستکاری شده که مورد ادعای دولت آمریکاست توسط شرکت معتبری چون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر نمی‌شود.

علاوه بر این، کلیه مدارک مربوط به محموله‌ها و بار کشتی‌ها نیز به تایید مقامات بندری کشورهایی که کشتی‌های این شرکت در آنها تردد دارند، می‌رسد. 

کشتیرانی همچنین اعلام کرد: این شرکت از سال‌ها پیش دفاتر خود را در آمریکا تعطیل کرده و حساب‌های بانکی و اموالی در این کشور ندارد که مشمول توقیف شود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تجاری بودن ناوگان این شرکت، حمل محمولات نظامی را ادعای بی‌اساس از سوی دولت آمریکا خواند و یادآور شد: تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا تاثیری بر فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تردد کشتی‌های این شرکت در آب‌ها و بنادر بین‌المللی نخواهد داشت.

کد خبر 63150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز