پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج جدید ترین تحقیقات زیست محیطی نشان می دهد تغییرات آب و هوایی تاثیر مخربی بر منطقه وسیع آمازون خواهد گذاشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دمای منطقه وسیع و سبز آمازون از سال 2010 میلادی به بعد دو درجه سلسیوس افزایش می یابد و تا سال 2040، از میزان باران‌هایی که این منطقه را آبیاری می‌کند نیز ده درصد کاسته خواهد شد.

کارلوس نوبر (Carlos Nobre)، از موسسه ملی پژوهش‌های فضایی برزیل با هشدار درباره چشم‌اندازی وخیم‌تر از آن چه پیش‌بینی شده بود، تاکید کرد: "بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، در فاصله زمانی میان ماه ژوئیه دو هزار و هفت تا ژوئیه دو هزار و هشت، پدیده جنگل زدایی از یازده هزار و دویست و بیست و چهار کیلومتر مربع به دوازده هزار کیلومتر مربع افزایش یافته است. یعنی دراین مدت زمان، هشتصد کیلومتر از جنگل های آمازون قربانی کشت سویا و پرورش دام شده است.

برزیل چهارمین کشوری است که در انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارد. هفتاد و پنج درصد از این پدیده به دلیل تخریب جنگل‌ها است.

در این تحقیقات، که در ایالت‌های پارا (Para) و مارانهو (Maranhao) درآمازون برزیل صورت گرفته است، سه دوره زمانی از دو هزار و ده تا دو هزار و چهل، دو هزار و چهل و یک تا دو هزار و هفتاد؛ و دو هزار و هفتاد و یک تا دو هزار و صد مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این تحقیق، دمای هوا در آمازون از دو هزار و ده تا دو هزار و چهل، دو درجه سلسیوس افزایش نشان داده و ده در صد از میزان بارندگی ها کاسته خواهد شد.

همچنین از سال دو هزار و چهل و یک تا دو هزار و هفتاد، تا چهار، منطقه آمازون درجه افزایش دما داشته و تا بیست درصد از بارندگی آن کاسته خواهد شد.

از سال دو هزار و هفتاد تا پایان اولین قرن هزاره سوم، دما تا هفت درجه سلسیوس افزایش می یابد و باران‌ها بسیار نادر و اما سیل آسا خواهند شد.

کد خبر 63071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز