شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

در حالی‌که به نخستین سالگرد فاجعه مرگ ۱۵۰ دلفین در خلیج‌فارس نزدیک می‌شویم، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت پرونده قضائی این فاجعه زیست‌محیطی می‌گوید: این پرونده هنوز منجر به صدور حکم قضائی نشده است.

محمدباقر نبوی ضمن بیا ن این مطلب به فارس گفت: در گزارش ارسالی دلفین‌شناسان اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش، علت مرگ 79 دلفینی که سوم مهر ماه گذشته لاشه آنها در  ساحل شرقی جاسک پیدا شد، «فعالیت‌های صیادی» عنوان شده است.

به گفته وی، اداره کل محیط زیست استان هرمزگان، کشتی صیادی که عامل مرگ این 79 دلفین بوده را شناسایی کرده و اسناد و مدارک لازم را در اختیار مراجع قضائی قرار داده است؛ اما هنوز هیچ حکمی صادر نشده است.

امید صدیقی، مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این‌باره گفت: صیادان در خلیج‌فارس همزمان با عملیات صیادی، دلفین‌ها را همراه ماهی‌های دیگر شکار کرده و پس از خروج آنها از آب دوباره آنها را در دریا رها کرده‌اند که این موضوع باعث مرگ آنها شده است.

وی در ادامه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد لاشه‌ها در طول 13 کیلومتر از ساحل پراکنده بوده است؛ ضمن آنکه تمام این 79 دلفین مرده بوده‌اند و لاشه آنها طی 24 ساعت به ساحل آمده‌اند.

مدیرکل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: در گزارش دلفین‌شناسان اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش، علت مرگ 72 دلفین دیگر را که یک ماه پس از حادثه نخست رخ داد «عوامل طبیعی» اعلام کرده‌اند که البته این عوامل طبیعی هنوز ناشناخته است و می‌تواند «شوک» یا «استرس» باشد که در نتیجه آن یکی از دلفین‌ها به سمت ساحل آمده و بقیه نیز به‌دنبال آن آمده‌اند یا یکی از آنها برای شکار ماهی به سمت ساحل آمده و بقیه نیز آمده‌اند و در ساحل که شیب ملایمی دارد، گیر کرده‌اند.

کد خبر 61352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز