جمعه 7 آذر 1393 | به روز شده: 12 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 22 مرداد 1387 - 23:35:41 | کد مطلب: 60503 چاپ

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در خود‌ کنترلی دانش‌آموزان

آموزش > مفاهیم - همشهری‌آنلاین - بهارک طالب‌لو*:
ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌جهانی و ره‌آوردهای آن مانند کامپیوتر، اینترنت و ..، تحولات شگرفی را در نظام آموزشی جهان ایجاد کرد

 و در این امر تلاش کشورها را در جهت ایجاد پارادایم‌های نوین آموزشی برانگیخت به گونه‌ای که همه نظام‌های آموزشی جهان را دستخوش تغییرات کرد.

شاید نتوان گفت این تغییرات در همه جا یکسان بوده ولی هیچ نظامی از آن مستثنی نیست. پیشرفت فن‌آوری منجر به تغییر در شیوه‌ها، تفکرات، نوع رفتارها، فرهنگ و اقتصاد در آموزش شد.

نظام‌های آموزشی از سنتی به سوی آموزش‌های غیر رسمی و مجازی تغییر یافتند به‌گونه‌ای که می‌توان گفت امروزه معلم محوری در مدارس جای خود را به فراگیر محوری داده است و دانش آموزان مسؤلیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرند.

با تنوع فراوان در نیازها و علایق دانش آموزان ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات توانست پاسخگوی استانداردهای آموزشی با توجه به شرایط متفاوت برای یادگیری در عرصه جهانی باشد، به گونه‌ای که‌:

- دیگر آموزش‌ها بر پایه خواندن و نوشتن نخواهد بود، بلکه مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموخته می‌شود.

- دانش و یادگیری دانش‌آموزان محدود به زمان و مکان خاص نیست و به فرای مرزها و محدودیت‌ها گسترش می‌یابد.

- حضور فیزیکی معلم و شاگرد در سرکلاس ضروری نخواهد بود.

- آموزش‌های انفرادی مطابق با استعداد‌ها و توان دانش آموزان امکان‌پذیر خواهد بود.

- امکان انجام آزمایش‌های مجازی برای دانش آموزان فراهم می‌شود.

- محتوای آموزشی انعطاف‌پذیر خواهد بود و انگیزه برای یادگیری را افزایش می‌دهد.

- با ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی فراگیران انگیزه بیشتری در یادگیری خواهند داشت.

- مطالب و محتوای مورد نیاز از طریق شبکه عظیم جهانی (اینترنت) و منابع مختلف در دسترس خواهد بود.

- دانش‌آموزان از منابع مختلف می‌توانند جهت انجام کارهای گروهی و پروژه‌های خود استفاده کنند و ارزشیابی مداد کاغذی به سوی پروژه‌ای سوق داده می‌شود.

- معلمان نقش یک راهنما و تسهیل‌گر را در فضای داخلی کلاس و در عرصه بین‌المللی رقابت‌های علمی می‌کنند و با استفاده از تکنولوژی و فناوری در روش تدریس مؤثرتری خواهند داشت.

- کتاب‌های الکترونیکی‌، اینترنت در کنار کتاب‌های درسی منجربه غنی شدن یادگیری می‌شوند. محتوای آموزشی متنوع و انعطاف‌پذیرخواهد بود و براساس نیازهای دانش آموزان در دسترس قرار می‌گیرد و آن‌ها در یادگیری محتوای ‌آزادی عمل خواهند داشت.

- محیط‌های آموزشی مجازی به وجود خواهد آمد که در آن یادگیری، ارتباط با معلم و سایر افراد و تبادل اندیشه‌ها در هرزمان و مکان صورت می‌گیرد و فرصت‌های آموزشی برای دانش آموزان بدون توجه به رده‌ سنی و جنسی فراهم می‌شود.

لازمه تطبیق دادن دانش‌آموزان با این شرایط این است که آن‌ها مسؤلیت یادگیری خود را برعهده گیرند و در یادگیری خود آزاد باشند. فراگیران می‌بایست افرادی خود‌راهبر، مسؤلیت‌پذیر و مستقل باشند و به ارزشیابی دانسته‌های خود بپردازند و بر روند کاریشان نظارت داشته باشند در این صورت است که می‌توانند از میزان پیشرفت خود آگاهی پیدا کنند.

دانش آموزان یاد می‌گیرند به جستجوی نیازهای خود باشند و شیوه صحیح آموختن را بیاموزند و می‌توانند به ارزیابی میزان یادگیری خود بپردازند و بازخوردهای پی‌در‌پی از روند کاری خود را دریافت کنند در این صورت است که برای یادگیری بیشتر تلاش می‌کنند.

با توجه به حجم اطلاعات زیاد و استفاده از نوآوری در جهت دسترسی همه به آن و کیفیت آموزشی می‌بایست استفاده از آن در کشور ضروری شود و در این راستا باید دیدگاه‌های فلسفی، اعتقادی، ارزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی را در نظرداشته باشیم و یک چشم انداز جدیدی برای آن‌ها تعریف کنیم.

در نتیجه سیاستگذاران در زمینه‌های:

  • اجتماعی (افزایش سطح آگاهی مردم و حقوق شهروندی)
  • فرهنگی (نحوه استفاده و فرهنگ‌سازی)
  • اقتصادی(امکان دسترسی همگان به آن)
  • فنی (گسترش وب سایت‌ها و شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی)
  • آموزشی (فراهم آوردن مقدمات استفاده از فن‌آوری در کلیه دوره‌های تحصیلی آموزش معلمان و مربیان و دانش آموزان، ادغام فناوری با برنامه‌های درسی)

می‌بایست برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات بستر مناسبی را فراهم کنند. در این صورت است که با به کارگیری فن‌آوری، دسترسی آسان به اینترنت، نرم افزارهای تدریس و دسترسی به سایت‌های علمی و آموزشی گوناگون، برقراری ارتباط و تشریک مساعی و تبادل علمی بین دانش آموزان فراهم خواهد شد، که خود در خود فراگیری و خود کنترلی دانش آموزان نقش بسزایی خواهد داشت.

*کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی

انتخاب سردبیر

لالایی "شیار ۱۴۳" را چه کسی خواند؟

همشهری آنلاین: آهنگساز فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» با اشاره به اینکه هر سکانس از این فیلم موسیقی دارد، یادآور شد: لالایی «شیار ۱۴۳» توسط یک مادر کرمانی خوانده شد که فرزندان‌اش را در زلزله بم از دست داده بود و از این رو شباهت زیادی به شخصیت الفت در «شیار ۱۴۳» داشت.

سرمربی آمریکایی: تاریخ مانند قهرمانان کشتی ایران را به خود نخواهد دید

همشهری آنلاین: سرمربی تیم کشتی آزاد باشگاه تایتان مرکوری آمریکا با تقدیر از امامعلی حبیبی قهرمان جهان و المپیک ایران گفت: تاریخ دیگر مانند قهرمانان کشتی ایران به خود نخواهد دید.

برنامه گالری‌های تهران در هفته دوم آذرماه

همشهری آنلاین: گالری‌های تهران در پایان این هفته نیز با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار هنرهای تجسمی میزبان هنردوستان هستند.

اتفاق جانسوز ملاقات دختر سه ساله با پدر در خرابه شام

همشهری آنلاین: حضرت رقیه در واقعه عاشورا حدود سه سال سن داشت که بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش در عصر عاشورا به همراه دیگر زنان بنی‌هاشم توسط سپاه یزید به اسیری رفت. یزید دستور داد سر امام حسین (ع) را به دختر کوچک نشان دهند و او را ساکت کنند، اما وقتی حضرت رقیه (س) و امام حسین (ع) باز هم به هم رسیدند، اتفاق جانسوزی افتاد.

تهران؛ نجات ۹۰ تن در پی آتش‌سوزی در برج مسکونی

همشهری آنلاین: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از نجات ۹۰ تن از ساکنان یک برج مسکونی در پی وقوع حریق خبر داد.

لاوروف: تحریم‌های غرب علیه روسیه به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند

همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با هشدار در مورد عواقب تحریم‌های غرب علیه روسیه یادآورشد که این اقدامات به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند.

دنیا صداقت ایران و دروغگویی طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای را فهمید

همشهری آنلاین: صبح امروز جلسه تفسیر قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین صفایی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی مقام معظم رهبری در ستاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد.

پذیرش دکترای تخصصی فلسفه ذهن ویژه طلاب آغاز شد؛ ۲۵ آذر آخرین فرصت ثبت‌نام

همشهری آنلاین: ثبت‌نام دوره دکترای تخصصی فلسفه ذهن ویژه طلاب حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳ آغاز شد.

بیانیه گرامیداشت روز نیروی دریایی

همشهری آنلاین: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، حضور در گلوگاه‌های راهبردی و آب‌های دوردست را بیانگر توسعه قابلیت‌های این نیرو و مصداق نقش‌آفرینی‌های عظمت و اقتدار ملت ایران در فراسوی جغرافیای کشور دانست.

حضور نیروی دریایی ایران در آبهای آزاد گسترش می یابد

همشهری آنلاین: مسوول دفتر مطالعات و پژوهش های نظری و راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: حضور نیروی دریایی ایران در آبهای آزاد به نمایش گذاشتن توانمندی و اقتدار نظام اسلامی است.

نیوزویک: رهبران نظامی، قاسم سلیمانی را فرمانده‌ای عالی و استراتژیک می‌دانند

همشهری آنلاین: یک مجله آمریکایی در گزارشی از روند تحولات عراق پس از سرنگونی رژیم بعث، از سردار قاسم سلیمانی به ‌عنوان کسی یاد کرد که رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند.

دانشگاه مرکز اندیشه‌ورزی، تعالی‌جویی و آزادی‌خواهی است

همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری اسبق کشورمان در پیامی به اجلاس تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه مرکز اندیشه‌ورزی، تعالی‌جویی و آزادی‌خواهی است.