شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

امروزه بحث تجارت الکترونیک در صدر اولویت‌های سازمان‌های متفاوت قرار گرفته است.

هر سازمانی که به EC توجه لازم نداشته باشد در کوتاه‌مدت با کاهش سودآوری و در بلندمدت با احتمال حذف حیات خود روبه‌رو می‌‌شود، لذا برنامه‌ریزی جهت به‌کارگیری EC یکی از اقدامات راهبردی سازمان‌ها است. برای راه‌اندازی بورس الکترونیک ما نیازمند داشتن پیش‌نیازهای تجارت الکترونیک در کشور هستیم. بنابراین برای دستیابی به این امر بایستی زیرساخت‌های آن از طریق وزارت فناوری اطلاعات  و ارتباطات تامین شود.

وقتی خیلی از خرید و فروش‌ها در محیط الکترونیکی صورت می‌گیرد اگر ما نتوانیم در این عرصه وارد و از این محیط استفاده کنیم، فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم. این بدان معناست که باید لوازم حلقه بزرگ تجارت الکترونیکی را سازمان بدهیم. لوازم تجارت الکترونیکی در چند بخش تفکیک می‌شود؛ بخشی برمی‌گردد به زیرساخت‌ها اعم از فنی، نیروی انسانی، حقوقی و قضائی و بخشی بر می‌گردد به لجستیک که در این بحث گمرک، حمل‌ونقل و بانکداری را می‌بینیم.

اما در این میان بانکداری الکترونیکی دارای نقش خاصی است.در هر حال ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیکی مستلزم برخورداری از برخی زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و اجتماعی است.

بنابراین برای توسعه و گسترش مناسب بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی درکشور باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مناسب مخابراتی، امنیت درتبادل اطلاعات، تدوین قوانین و مقررات حقوقی مناسب، بسترسازی فرهنگی و آشنا کردن مردم و بنگاه‌های اقتصادی با مزایای تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی و تسریع در شکل‌گیری دولت الکترونیکی به‌طور جدی اهتمام ورزید.

با بررسی موانع عدم‌راه‌اندازی بورس الکترونیک در بازار سرمایه ایران شاید بتوان به این مسئله پرداخت که چرا در عصر تجارت الکترونیک، ساخت و راه‌اندازی مکان‌های فیزیکی برای انجام معاملات صورت می‌گیرد.یکی از مهم‌ترین گام‌ها در برنامه‌ریزی EC شناسایی موانع به‌کارگیری EC در سازمان و ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع آنها است.

بازارهای الکترونیک

ایدة کامپیوتری کردن بازار و تجارت محبوبیت خاصی میان عموم دارد، زیرااین‌طور تصور شده که جادوی الکترونیکی مدرن می‌تواند سفارشات را در جایی که مردم در حال فریاد زدن و موج زدن و دویدن در سکوی تجاری هستند به‌طور مؤثر و آرام اداره کند. این پدیده زمینه‌ای از فناوری را دربردارد که در دهة آخر قرن بیستم بسیار مورد استفاده و مناسب است. زمان در سکوهای تجاری بسیار محدود است. عملکرد سکوهای تجاری بستگی به مردمی دارد که آنجا حضور پیدا می‌کنند و این افراد دارای بنیه‌ای محدود هستند و نمی‌توانند یک روز کاری معمولی به آسانی عمل کنند.

می‌توان گفت اشتیاق طبیعی افراد در این بازارها سبب دگرگونی شدید قیمت‌ها نسبت به درصد کل قیمت‌ها می‌شود و این هم سبب می‌شود تا هر پیشرفت قابل توجه در ساعت‌های تجاری و تحت ساعت‌های عادی کاری متوقف شود.بازارهای الکترونیکی تجاری پیشرفتی برای آینده محسوب نمی‌شوند. آنها در بازارهای مختلف که در حال کارکردن هستند موجودند. این فناوری کاملاً شناخته شده است و موانع تکنولوژیکی که از میان برداشته شوند تعدادشان اندک است. کامپیوتری کردن کامل تجارت یک واقعیت خواهد بود.قبول این واقعیت که کامپیوتری کردن تجارت امری است قریب‌الوقوع زیرا اولاً فناوری امروزه وجود دارد و دوماً تجارت جهانی درحال پیشرفت و افزایش است، امری است که باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

بورس الکترونیک در ایران

در جریان تدوین لایحه برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران، محور بلندمدت‌تر توسعه بازار سرمایه، توسعه الکترونیک بازار است. در حقیقت شرکت‌های کارگزاری با توسعه شبکه الکترونیک معاملات می‌توانند زمینه‌ساز توسعه گسترده دامنه دسترسی شهروندان به بازار سرمایه باشند.

کد خبر 60160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز