مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

ترجمه-علیرضا نورایی‌پور: در یک شهر کوچک خارج از مونیخ، سرمایه‌گذاری بزرگی در یک نوع جدید انرژی زمین گرمایی صورت گرفته است که به‌نظر می‌آید زود‌تر از انتظار سرمایه‌اش را بازگرداند

با افزایش قیمت نفت، نیروگاه آنتراشینگ می‌تواند الگویی جهانی باشد. انرژی زمین گرمایی در آنتراشینگ باواریا بزرگترین و مدرن‌ترین در آلمان است. یک سال بعد از طراحی یعنی اواسط ژوئن این نیروگاه انرژی را از اعماق پوسته زمین برای شبکه انرژی آلمان تامین خواهد کرد.

این نیروگاه از سیستمی موسوم به «کالینا» استفاده می‌کند، که در نوع خود دومین است. سیستم مذکور از آمیزش آب و آمونیاک بهره می‌گیرد تا بیشترین مقدار انرژی توسط توربین‌ها تولید شود. به گفته مدیر فنی نیروگاه، این روش مؤثر‌ترین روش دریافت برق از انرژی زمین گرمایی است.

با اوج گرفتن قیمت نفت، کارشناسان معتقدند دوران بهره گیری از انرژی زمین گرمایی فرا رسیده است؛ حتی در کشورهایی نظیر آلمان که ندرتا به داشتن چشمه‌های داغ و آبفشان‌های آتش‌فشانی شناخته می‌شوند. در نتیجه تلاش‌های این شهر کوچک به دقت تحت نظر است. طبق ادعای شرکت سازنده، این نیروگاه قادر است 4/3 مگاوات الکتریسیته تولید کند که معادل برق مورد نیاز 10 هزار خانه است. توانایی تولید این مقدار نیرو در میان دیگر نیروگاه‌های زمین گرمایی آلمان بی‌نظیر است.

انرژی زمین گرمایی نسبت به دیگر انواع انرژی‌های بازگشت پذیر یک مزیت عمده دارد. بر خلاف انرژی باد و خورشید، بهره گیری از حرارت اعماق پوسته زمین برای گرم کردن آب دارای محدودیت زمانی نیست و در 24 ساعت از تمامی ایام سال قابل استفاده است.

قلب نیروگاه زمین گرمایی را می‌توان اتاق پمپ آن دانست. در آنجا در هر دقیقه هزار لیتر آب با دمای 120درجه سانتی‌گراد از عمقی بیش از 3350 متر زیر سطح زمین پمپاژ می‌شود. بدون اتلاف زمان پمپ دوم آب بالا آمده را به محل اولیه پمپاژ می‌کند تااز خالی شدن ذخیره فوق داغ زیر زمین جلوگیری کند.

این سیستم البته ارزان قیمت نیست. هنگامی که برنامه ریزی طرح انجام شد، حفر هر چال به ازای هر متر، هزار یورو هزینه در پی داشت. ولی به‌دلیل افزایش سریع قیمت فولاد و دیگر عوامل مؤثر، آنتراشینگ برای حفر چال هایش، به ازای هر متر 1800 یورو پرداخت، تقریبا دو برابر مقداری که پیش‌بینی شده بود. در نهایت احداث 2 چال نزدیک به 20 میلیون یورو از هزینه‌ها را به‌خود اختصاص داد.

کارشناسان آلمانی انرژی زمین گرمایی انتظار دارند کشورشان با توسعه ظرفیت حفاریش، در تامین انرژی مورد نیاز مستقل شود. با وجود بزرگی هزینه سرمایه‌گذاری، برنامه ریزان آنتراشینگ مدعی‌اند مزایای زیست محیطی و اقتصادی هزینه بالای سرمایه‌گذاری را توجیه می‌کند. در نیروگاه‌های متداول، تولید برق گرمای مازاد به جا می‌گذارد، که می‌تواند منجر به بالا رفتن دمای محیط شود. طی یک سال اخیر 2 هزار خانوار در این شهر کوچک از حرارت تولید شده در نیروگاه زمین گرمایی استفاده کرده‌اند. مقدار کربنی که به ازای همین مقدار بهره گیری از انرژی پاک از ورود به اتمسفر منع شده است معادل 7 هزار تن است. این روش دارای مزایای دیگری علاوه حفظ محیط زیست هم هست.

 با افزایش قیمت نفت، زمان بازگشت سرمایه در استفاده از حرارت زمین گرمایی که به‌صورت مرکزی تولید می‌شود، کاهش یافته است. مسئولان شهر آنتراشینگ در دهه 1990 اولین تلاش‌ها را برای ساخت چنین نیروگاهی صورت دادند ولی قیمت کم نفت که 20 دلار به ازای هر بشکه بود انجام این طرح چند میلیون دلاری را توجیه ناپذیر می‌نمود.

 در آغاز حفاری‌ها طی سال 2004، نفت با قیمت هر بشکه 40 دلار معامله می‌شد و قیمت امروز آن بیش از 3برابر شده است. بنابر این سرمایه‌گذاری 80میلیون یورویی در نیروگاه زمین گرمایی آنتراشینگ چندان گران نمی‌نماید.

در حال حاضر انرژی زمین گرمایی تنها یک درصد از انرژی قابل بازیافت آلمان را به‌خود اختصاص داده است که به گفته سازندگان نیروگاه با افزایش قیمت نفت این روند تغییر خواهد کرد. ظرف 20 سال آینده آلمان می‌تواند انرژی معادل 2 تا 4 نیروگاه هسته‌ای را از منابع زمین گرمایی تامین کند. هم اکنون آلمان 150 نیروگاه زمین گرمایی را ارزیابی کرده است که از آن بین 90 نیروگاه در باواریا واقع است.

به گفته کارشناسان ارزش این سرمایه‌گذاری طی 10 سال آینده برای این تعداد نیروگاه در باواریا به 6 میلیارد یورو می‌رسد.

اشپیگل - ژوئن 2008

کد خبر 59649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز