وحیدرضا نعیمی: جمعیت جهان که در حال حاضر 4/6 میلیارد نفر برآورد می‌شود، تا 4سال دیگر یعنی در سال 2012 به 7 میلیارد نفر خواهد رسید و درصورتی که استفاده از روش‌های ضدبارداری گسترش نیابد، این رقم تا سال 2050 به 12 میلیارد نفر بالغ خواهد شد.

به گزارش‌ای پی اس، صندوق جمعیت سازمان ملل گزارش داد که هر سال 190 میلیون زن در جهان باردار می‌شوند و حدود 50 میلیون نفر دست به سقط جنین می‌زنند.

در این حال، 68 هزار زن بر اثر سقط جنین نامطمئن جان خود را از دست می‌‌دهند و میلیون‌ها نفر دچار معلولیت درازمدت می‌شوند.

امسال سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی جمعیت توجه خود را به تنظیم خانواده معطوف کرد و دبیرکل این سازمان گفت: نرخ مرگ زنان حین زایمان همچنان تاریک‌ترین شاخص بین اغنیا و فقرا در بین کشورهاست.

وی افزود: با وارد شدن بیش از یک میلیارد نفر به گروه سنی 15-24 ساله که آغاز فعالیت جنسی محسوب می‌شود، تقاضا برای خدمات تنظیم خانواده افزایش می‌یابد.

ثریا احمد عبید مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: مرگ و معلولیت زنان را می‌توان با گسترش دسترسی آنان به خدمات بهداشتی به‌خصوص در دوره بارداری و وضع حمل به شدت کاهش داد.

به گفته وی، میلیون‌ها زن از دسترسی به خدمات بهداشتی محروم هستند و کمبود منابع مالی در صندوق جمعیت سازمان ملل در حالی است که دولت جورج بوش به دلایل سیاست داخلی، از اعطای کمک به این صندوق سر باز زده است.

34 میلیون‌دلاری که ایالات متحده هر سال به این صندوق می‌دهد، فقط یک دهم بودجه آن است. این میزان پول می‌تواند از بروز 2میلیون بارداری ناخواسته، 800 هزار سقط جنین، مرگ 4700 مادر و بیش از 77 هزار کودک جلوگیری کند.

در حال حاضر، بودجه تنظیم خانواده حدود 550 میلیون دلار است که فقط نیمی از میزان مورد نیاز را تامین می‌کند. از سال 2002 دولت بوش از پرداخت 235 میلیون دلار به صندوق جمعیت سازمان ملل خودداری کرده است.

کاستن از شمار زنانی که حین زایمان می‌میرند، یکی از اهداف توسعه هزاره است که باید تا سال 2015 محقق شود. با وجود اینکه پیشرفت‌‌هایی برای تحقق دیگر اهداف توسعه هزاره از جمله به نصف کاهش دادن میزان فقر به دست آمده است، پیشرفت برای کاهش زنان باردار متوقف شده است.

از این‌رو به‌نظر می‌رسد بهبود بهداشت مادران و دسترسی زنان به خدمات بهداشت خانواده به‌علت کاهش بودجه تنظیم خانواده و افزایش تقاضا برای این خدمات تحقق نیابد.

کد خبر 57905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز