دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: قره کلیسا به‌عنوان نهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید. یونسکو بعد از بررسی پرونده کلیساهای ایران این اثر را همراه مجموعه تاریخی اطراف آن به ثبت جهانی رساند.

مجموعه ثبت‌شده کلیساهای ایران شامل 3 کلیسای اصلی سنت تاتاووس، سنت استپانوس، زور زور و چند بنای اطراف آن، همراه دهکده‌ها و قبرستان است.

به گزارش میراث خبر، کمیته میراث جهانی یونسکو، در سی‌ و دومین اجلاس خود، رای نهایی این کمیته را برای ثبت جهانی قره کلیسا اعلام و این اثر را به‌عنوان نهمین اثر جهانی ایران در یونسکو معرفی کرد.

سی و دومین جلسه سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو با حضور نمایندگان 200 کشور عضو یونسکو در کبک کانادا برگزار شده است.

سیدمهدی موسوی، معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یکی از نمایندگان ایران در سی و دومین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا پرونده ثبت جهانی قره‌کلیسا را از نگاه کارشناسان یونسکو بدون نقص خواند.

براساس این گزارش، ایران تاکنون موفق شده 8 اثر تخت‌جمشید، تخت‌سلیمان، میدان‌ نقش‌جهان، پاسارگاد، چغازنبیل، بم و منظر فرهنگی ‌آن، سلطانیه و بیستون را در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت برساند.

آخرین پرونده ثبتی ایران بیستون بود که در سی‌امین جلسه یونسکو با رای قاطع تمامی اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. به گفته موسوی چند روز اولیه این جلسه به بررسی آثار در خطر کشورهای عضو پرداخته شده‌است.

در این جلسه از ایران خواسته شده تا گزارش کامل رفع ارتفاع غیرمجاز برج جهان نما در میدان نقش جهان اصفهان را تا فوریه 2009 به یونسکو ارسال کند.

همچنین براساس تصمیمات یونسکو، بم و منظر فرهنگی آن تا سال 2010 در فهرست آثار درخطر یونسکو باقی می‌ماند و از حمایت‌های یونسکوبرخوردار است.

به گفته معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی تعداد بسیاری از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار جهانی یونسکو به‌دلیل بی‌توجهی کشورهای صاحب اثر در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار گرفته‌اند.

براساس قوانین یونسکو آثار ثبت شده در فهرست اگر با بی‌توجهی کشورهای عضو روبه‌رو شود در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار می‌گیرد و اگر این بی‌توجهی‌ها ادامه داشته باشد این آثار برای همیشه از فهرست و حمایت یونسکو خط می‌خورند.

البته شرایط بم و منظر فرهنگی آن با این آثار فرق دارد. باغ‌شهر تاریخی بم براساس زلزله دچار تخریب بسیار زیادی شد و براساس قوانین یونسکو در آثار درخطر کشور قرار گرفت تا با تلاش دولت ایران و کمک یونسکو به مرحله‌ای برسد که در شرایط آثار عادی یونسکو قرار بگیرد.

براساس پیش‌بینی‌های دولت ایران و یونسکو، بم و منظر فرهنگی آن تا سال 2010 در شرایط آثار عادی یونسکو قرار می‌گیرند.

کد خبر 57324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز