یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی افشای طرح کودتا در ترکیه به‌منظور براندازی حزب اسلامگرای حاکم، موجی از ترس و وحشت از بروز خشونت بر این کشور سایه افکنده است.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین افشای طرح یک گروه زیرزمینی رشد یافته که نام خود را با اقتباس از یک محل تاریخی، ارگنه کن گذاشته بودند و مشخص شدن اینکه قصد داشته‌اند با یک سری عملیات تروریستی گسترده از جمله بمب‌گذاری، ترور چهره‌های سیاسی بلندپایه جریان حاکم از جمله رئیس‌جمهور و نخست وزیر و سرانجام کودتای نظامی قدرت را به لائیک‌ها بازگردانند سبب شده است تا مردم ترکیه به شدت وحشت زده و در عین حال خشمگین شوند.

بر همین اساس به‌دنبال دو اجتماع بزرگ ضدکودتا در شهرهای استانبول و مالاتیا در ترکیه دیروز نیز ده‌ها هزار تن از اعضای نهادهای مدنی؛ روشنفکران و تشکل‌های کارگری ترکیه در تجمعی با عنوان جنبش عقل سلیم در شهر سامسون اجتماع ضدکودتا برپا کردند. اجتماع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی از قبیل ما کودتا نمی‌خواهیم، حاکمیت مطلق از آن ملت است، ما خواهان عدالت فوری و مستمر هستیم و ما در راه دمکراسی از پای نخواهیم نشست خواستار حل دمکراتیک مسائل سیاسی ترکیه شدند.

براساس گزارش مشروحی که روزنامه گاردین از برنامه کودتای خزنده در ترکیه منتشر کرده اعضای گروه ارگنه کن که دو ژنرال بازنشسته ارتش نیز در میان آنها دیده می‌شوند قصد داشته‌اند با ایجاد آشوب و ترور در ترکیه حزب حاکم را بی‌کفایت نشان داده و سپس در حالی‌که این حزب در گیجی ناشی از سامان دادن کشور است با یک کودتای نظامی که وضعیت نامطلوب کشور به خوبی توجیه‌گر آن خواهد بود لائیک‌ها را که در انتخابات عمومی و از راه دمکراسی موفقیتی کسب نکرده بودند مجددا به قدرت بازگردانند.

در اسناد به دست آمده از این گروه زیر‌زمینی 30 عضو جوخه‌های ترور که قرار بوده قضات، چهره‌های فرهنگی و سایر شخصیت‌های نام‌آور ترکیه را به قتل برسانند پیدا و شناسایی شده‌اند. عمده افرادی که در لیست ترور این گروه زیرزمینی قرار داشته‌اند یا لائیک بوده و یا از مقبولیت عمومی برخوردار بوده‌اند که البته قتل آنها می‌توانسته دولت را با چالش جدی امنیتی مواجه کند.

گاردین در گزارش خود آورده است که اعضای این گروه نام ارگنه کن را برای خود انتخاب کرده بودند زیرا نام کوهی افسانه‌ای در آسیا است که ترک‌ها در روزگار قدیم از ترس حمله مغول‌ها به آن پناه برده بودند. این گروه که علاوه بر دو ژنرال بازنشسته ارتش شامل 22 رجل سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی نیز بوده است برای براندازی و کودتا سناریویی بسیار حرفه‌ای طراحی کرده بودند.

بنا بر سناریوی 5‌مرحله‌ای کشف شده قرار بوده که تیمی 30 نفره متشکل از نظامیان سابق ژاندارمری ترکیه تحت سرپرستی فردی از همکاران شنراویغور، به‌نام عثمان‌گوربوز تک تیرانداز مشهور، طی هفته گذشته عملیات سوءقصد علیه مقامات قضائی ترک را اجرا نمایند. پس از آن نیز قرار بوده تظاهراتی در حمایت از مقامات قضائی در سطح کشور و علیه دولت اسلامگرای حاکم برگزار نموده، ترکیه را به شرایط بحران و اغتشاش سوق دهند.

با گسترش این تظاهرات در کل کشور زمینه برای کودتای نظامی فراهم می‌شود، در این میان رسانه‌های وابسته به این تشکیلات نیز قرار بوده با انتشار گزارش و تحلیل و فیلم‌های مختلف بر تشدید بحران و فضای تروریستی و اغتشاش کمک نمایند.

این سناریو در نهایت با کودتای نظامی و انتخاب ژنرال بازنشسته ژاندارمری شنراویغور به‌عنوان رئیس‌جمهور و صنعان آیگون ‌رئیس اتاق بازرگانی آنکارا به‌عنوان نخست‌وزیر ترکیه پایان می‌یابد.

بازجویی از متهمان پرونده به‌طور جداگانه همچنان ادامه دارد. البته این پرونده فراریانی نیز دارد که پلیس ترکیه سعی دارد از طریق پلیس بین‌المللی ایشان را نیز دستگیر نماید یکی از این افراد تورحان چومز‌ نماینده سابق استان بالیک اسیر ترکیه و عضو اخراجی از حزب حاکم عدالت و توسعه است.

کد خبر 57173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز