چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوردن یک فنجان قهوه غلیظ ممکن است کارهای بیش از هشیارکردن شما در اول صبح انجام دهد

یک بررسی جدید  نشان می‌دهد که قهوه ممکن است در برابر بیماری ام‌اس محافظت ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان بنیاد پژوهش پزشکی اوکلاهما در آمریکا نشان دادند که  که موش‌هایی که از طریق تحریک دستگاه ایمنی در  آنها یک بیماری مشابه بیماری اسکلروز متعدد یا  ام‌اس (MS) در انسان آنها ایجاد شده بود، هنگامی که هر روز معادل مصرف شش تا هشت فنجان قهوه در انسان به آنها قهوه دادند، از ابتلا  به این بیماری در امان ماندند.

لیندا تامپسن از بنیاد پژوهش پزشکی اوکلاهما در آمریکا که به همراه همکارانی از دانشگاه کورنل و دانشگاه تورکو در فنلاند این بررسی را انجام داده است، در این باره گفت:‌"یافته هیجان‌انگیز و غیرمنتظره‌ای است و به نظر من می‌تواند در بررسی ام‌اس و سایر بیماری‌ها مهم باشد."

کافئین موجود در قهوه از اتصال آدنوزین، که یکی از چهار واحد ساختمانی DNA هم هست، با گیرنده‌هایش در بدن موش‌ها جلوگیری کرده بود.

آدنوزین مولکولی همه‌جا حاضر در بدن انسان‌ها است و نقش عمده‌ای در کمک به کنترل روندهای بیوشیمیایی آن از خواب گرفته تا مهار بیداری ایفا می‌کند.

هنگامی که اتصال این مولکول به گیرنده‌ آن مهار می‌شود،گلبول‌های سفید دستگاه ایمنی نمی‌تواند به  دستگاه عصبی برسند و واکنش‌هایی را ایجاد کنند به بیماری مشابه ام‌اس انسان‌ها در موش‌ها با نام "آنسفالومیلیت خودایمنی تجربی" (EAE) می‌انجامد.

این یافته‌ها می‌تواند کاربردهای مهمی برای سایر بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید داشت باشد که ناشی از حمله دستگاه ایمنی به بدن خود بیماران هستند

البته خانم تامپسن که نتایج تحقیقات او همکارانش در نشریه   the Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شده است، هشدار می‌دهد که هنوز کار بسیار بیشتری لازم است تا راهی برای درمان ام‌اس این بیماری ناتوان‌کننده و پیشرونده در انسان‌ها یافت شود.

او می‌گوید: "بدن موش با بدن انسان متفاوت است، و ما بدون آزمایش‌های بیشتر نمی‌توانیم مطمئن باشیم که کافئین اثر مشابهی در بدن انسان‌های مستعد به ابتلا به ام‌اس دارد."
به نظر او شاید قدم عمده بعدی در این راه بررسی‌های گذشته‌نگر برای ارزیابی میزان مصرف کافئین در بیماران مبتلا به ام‌اس باشد.

تخمین زده می‌شود که حدود 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به ام‌اس مبتلا  باشند. در این بیماری تخریب دستگاه عصبی مرکزی به دلایل ناشناخته باعث از بین‌رفتن قدرت و هماهنگی عضلات می‌شود

کد خبر 56842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز