یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر قالیباف، شهردار تهران در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران تاکید کرد که رسیدگی به امور بلندمدت شهر تهران، نباید باعث شود که از وضعیت شهروندان امروز غافل شویم.

به گزارش ایسنا شهردار تهران گفت: روزمرگی در شهرداری، بجای خودش، گاهی کار خوبی است، منظور آن است که باید وضعیت بهتر زندگی امروز و فردای شهروندان را مدنظر قرار دهیم. آینده‌نگری برای اداره یک شهر خوب و مهم است؛ اما نباید به قیمت نادیده گرفتن نیازهای نسل فعلی باشد، چراکه این افراد نیز مشکلات و نیازهای خاص خود را دارند. [گزارش تصویری: بازدید شهردار تهران از ایسنا]

دکتر قالیباف خاطرنشان کرد: علی‌رغم این که به برنامه‌های20 ساله اعتقاد دارم، معتقدم که تا 20 سال بعد تغییرات، تحولات و الگوهای روز دنیا تا حد زیادی تغییر می‌کند و عاقلانه نیست که با مدل امروز برای 20 سال بعد برنامه‌ریزی کنیم و شهرداری تهران بر اساس همین دیدگاه بود که طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را منطبق بر طرح راهبردی شهر تهران و سند چشم‌انداز آن تنظیم کرده و به تصویب شورای شهر تهران رساند و امروز دیگر کسی نمی‌تواند، بنا به تشخیص روزانه و شخصی خود این طرح‌ها را تغییر دهد و اگر هم بخواهد روزی در آن تغییر ایجاد کند، باید استدلالاتی قوی بیاورد و فرایند طولانی را هم طی کند.

شهردار تهران به توجه خود نسبت به نهادینه کردن امور و اجرای این نگرش در زمان مسوولیت خود در نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: هنوز بسیاری از اقداماتی که در آنجا انجام دادم، تغییر پیدا نکرده است، چرا که این تغییرات و نظامات بر اساس یک رویکرد کاملا علمی، جهادی و خردجمعی و تجربه بوده است و هیچ تصمیم شخصی نگرفته‌ام که با یک تصمیم شخصی این اقدامات کنار گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: در جریان تهیه و تصویب طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز از همه اهل فن و خبرگان این حوزه استفاده کردیم، تا پس از ما هم، این طرح قابلیت اجرا داشته باشد.

هنوز جلسه‌ای با هاشمی نداشته‌ام

قالیباف، در بخش دیگری از گفته‌های خود اظهارکرد: از سوی دیگر به مترو به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی حمل و نقل عمومی توجه کرده‌ایم و با صراحت می‌توان گفت که حجم اقداماتی که امروز در مجموعه پروژه‌های متروی شهر تهران صورت می‌گیرد در تاریخ گذشته آن سابقه نداشته است، در حال حاضر در خطوط یک، دو، سه و چهار متروی تهران، اقداماتی در حال انجام است و ما به مردم قول داده‌ایم که تا پایان سال 87، 15 کیلومتر مترو تحویل دهیم و تا پایان سال 87 شهروندان می‌توانند، از پیچ شمیران تا انقلاب، از صادقیه تا قیطریه و از دردشت تا انتهای دماوند و ترمینال شرق عبور و مرور داشته باشند.

 در سال 88 نیز افزایش خطوط مترو ادامه می‌یابد و ظرف دو تا سه سال آینده، شبکه خطوط مترو در کل شهر تهران گسترده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه نامه شهرداری برای استفاده از حساب ذخیره ارزی توضیح داد: اطلاعی در مورد نتیجه این نامه ندارم، ولی مجلس هفتم با پیشنهاد تهران و کلان‌شهرها، برای استفاده از حساب ذخیره ارزی موافقت کرد و این اقدام که با پیگیری‌های شخصی من صورت گرفت، می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی شهرداری‌ها را حل کند، در عین حال ارتباط شهرداری با مجموعه دولت برای حل مشکلات بسیار بهتر شده است.

وی یادآورشد: هنوز جلسه‌ای با سرپرست وزارت کشور برای بررسی مسایل حمل و نقل شهری نداشته‌ایم، اما روند کارها رو به بهبود است و سرعت کار در مترو با تعاملات با دولت روان‌تر و بهتر شده است.

استفاده از اتوبوس‌های قدیمی در تهران، دیگر اقتصادی نیست

قالیباف بیان کرد: شهرداری تهران برای رفع مشکل کوتاه مدت حمل و نقل عمومی، 350 کیلومتر خط رفت و برگشت ویژه اتوبوس را پیش‌بینی کرده است و ادامه این خط ویژه در فاصله میدان بسیج تا میدان آزادی نیز در حال اجراست.

وی عنوان کرد: در مورد خط ویژه مسیر دماوند تا آزادی در ابتدا انتقادهای زیادی مطرح شد، اما در حال حاضر زن و مرد و پیر و جوان در استفاده از این خط ویژه رضایتمندی کامل دارند. در عین حال بسیار بهتر بود که اتوبوس‌های ویژه خط را زودتر آماده می‌کردیم. این اتوبوس‌ها در حال حاضر با زحمت بسیار خریداری و وارد کشور شده، اما در مدت اخیر، گرفتار سیستم بورکراسی شده است و متاسفانه در این مورد به ما سخت می‌گیرند.

قالیباف توضیح داد: با ورود اتوبوس‌های جدید، حدود 200 نفر در هر اتوبوس می‌توانند، جابجا شوند و بدین ترتیب اتوبوس‌های تندرو کاربردی شبیه مترو خواهد داشت.

وی افزود: به طور کلی در شهر تهران، استفاده از اتوبوس‌های قدیمی دیگر اقتصادی نیست و باید تعداد اتوبوس‌های کم‌ظرفیت را کاهش دهیم و به تعداد اتوبوس‌های پرظرفیت بیفزاییم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: شهرداری تهران در کوتاه مدت حمل و نقل عمومی را بر پایه اتوبوس دنبال می‌کند و در این میان، بخشی از شهروندان هم هستند که می‌توانند، از شبکه تاکسیرانی استفاده کنند.

نقشه‌های یک دو هزارم روی پورتال شهرداری

وی با بیان این که بیشترین موارد نارضایتی مردم از شهرداری‌ها مربوط به مسایل شهرسازی نظیر صدور پروانه، پایان کار، و ساخت‌وسازهای شهری است، افزود: با مکانیزه کردن شبکه شهرسازی در شهرداری‌های مناطق بسیاری از مشکلات اساسی مردم حل شده است.

به گفته قالیباف این اقدام از جمله تغییرات شهرداری است که حتی با رفتن وی از شهرداری باز هم تغییر نمی‌کند. در عین حال شهرداری تهران، طی مدت اخیر خصوصی سازی این شبکه نرم افزاری مکانیزه را شروع کرده است و بدین ترتیب سلامت شبکه صدور پروانه، پایان کار و ساخت‌وسازهای شهری بیشتر می‌شود. همچنین تمام شدن طرح جامع و تفصیلی شهر تهران نیز می‌تواند کمک زیادی به رفع مشکلات مردم در حوزه شهرسازی داشته باشد.

شهردار تهران همچنین از قرار گرفتن نقشه‌های یک دو هزارم شهری روی پورتال شهرداری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هر یک از شهروندان می‌توانند با استفاده از شماره پرونده خود وارد پورتال شهرداری شوند و از وضعیت تراکم و ساخت و سازها و عوارض شهری خود مطلع شوند. 

 25 محله جنوبی فرسوده در حال نوسازی هستند

وی در ادامه این گفت‌و‌گو به اقدامات شهرداری در حوزه بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: حدود 24 ماه است که روند بازسازی و نوسازی بافتهای فرسوده قوت گرفته و 25 محله مناطق جنوبی و دچار مشکل شهر تهران ، در حال نوسازی و بازسازی هستند.

شهردار تهران اجرای طرح "نوسازان یک" که حدود 5 هزار و 500 واحد را به صورت فروش متری و با امتیازات بسیار قابل توجه برای فروش در اختیار مردم قرار داده است مورد اشاره قرارداد و افزود: این پروژه می‌تواند در کاهش قیمت مسکن و آرامش بیشتر مردم شهر تهران مؤثر باشد. همچنین این طرح در مراحل بعدی با شرایط بهتری می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم در مناطق جنوبی شهر تهران که در معرض مشکلات زلزله و کمبود در خدمات رسانی بهداشتی ، آموزشی و فرهنگ هستند را بر طرف کند.

وی گفت: بر اساس طرحی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است حجم بافت‌های فرسوده دقیقا شناسایی شده و این میزان در طرح جامع شهر تهران و پورتال شهرداری تهران به تفکیک مناطق مشخص شده است.

قیمت تمام شده پروژه‌های شهری در دسترس مردم قرار می‌گیرد

شهردار تهران ادامه داد: تفریغ بودجه 85 و 86 را به شورای شهر تهران داده‌ایم و این مدارک بر روی پورتال شهرداری نیز قرار گرفته است و می‌توان گفت که حتی شرکت‌های خصوصی نیز نمی‌توانند، عملکرد مالی خود را با این سرعت ارائه دهند.

وی افزود: در حوزه مالی ـ اداری نیز سعی کرده‌ایم و سیستم اتوماسیون اداری، خصوصی‌سازی، کوچک‌سازی شهرداری و کاهش نیروهای انسانی و در عین حال رسیدگی و ارائه خدمات به کارکنان و بسیاری از کارهای اصولی دیگر را انجام داده‌ایم و امروز مدعی هستیم که شهرداری در حوزه مالی ـ اداری این آمادگی را دارد که در پایان هر ماه، عملکرد مالی خود را بر روی پورتال شهرداری ارائه دهد.

قالیباف خاطرنشان کرد: درصددیم که به زودی قیمت تمام شده تمام پروژه‌های عمرانی را از مهم و غیرمهم و از کوچک و بزرگ بر روی پورتال شهرداری و در دسترس مردم قرار دهیم، تا شهروندان بدانند که آسفالت در پروژه‌های شهری تنی چند تمام و یا پیاده‌روسازی و جدول‌سازی با چه هزینه‌ای اجرا می‌شود.

بانک مرکزی را در مورد استفاده از وام‌های خارجی و رتبه‌بندی شهرداری مطلع کردیم

وی‌عنوان کرد: به دلیل تاکید شهرداری برای استفاده از وام‌های خارجی، باید روند رتبه‌بندی شهرداری را توسط حسابرسان بین‌المللی انجام می‌دادیم و به همین دلیل با موسسات حسابرسی اروپایی مذاکراتی داشتیم که موفقیت‌آمیز بوده است. در عین حال، بانک مرکزی را در جریان این اقدامات قرار داده‌ایم و سعی می‌کنیم، با پیگیری، وام‌های خارجی شهرداری به نقاط خوبی برسد.

قالیباف در پاسخ به این که آیا انتشار اوراق مشارکت در بافت‌های فرسوده با توجه به مشکلات و برخی ناهماهنگی‌های به وجود آمده منتفی شده است!؟ گفت: انتشار این اوراق منتفی نشده و به عنوان مدیر شهر تهران نباید بگذاریم که چنین مسایلی روی کار ما اثر بگذارد. انتشار اوراق مشارکت در پروسه اداری گرفتار شده، اما با اقدامی که شهرداری برای فروش متری در پروژه نوسازان یک انجام داده به نوعی این مشکل برطرف شده است.

وی یادآورشد: شهرداری تهران می‌تواند، از بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در شهر تهران برای پروژه‌های نظیر نوسازان، سرمایه‌گذاری خارجی و یا اوراق مشارکت استفاده کند و همه این راه‌ها برای شهرداری تهران باز است.

وی تاکید کرد: ما مدیر شهر هستیم و اگر یک راه را ببندند، راه دیگری را حتما با تدبیر خود باز می‌کنیم و پیش می‌رویم. مهم این است که بافت‌های فرسوده‌ای که بیش از 40 سال هیچ کس سراغی از آن نگرفته بود، امروز در قدیمی‌ترین محلات با سرعت پیش می‌رود و بسیاری از محلات شهر تهران که در گذشته به دلیل فرسوده بودن با مسایل اجتماعی روبرو بوده‌اند، امروز دیگر آن مشکلات را ندارند.


کاهش قیمت برگه‌های نظارتی خدمات مهندسی محلی از اعراب در ارزان شدن مسکن ندارد

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد نامه وزیر مسکن به وی در مورد کاهش قیمت برگه‌های نظارتی خدمات مهندسی برای کاهش قیمت مسکن توضیح داد: این حرف‌ها را قبول ندارم؛ چرا که اگر همه مولفه‌های موثر در قیمت مسکن را کنار هم بگذارید، باز هم کاهش قیمت برگه‌های نظارتی خدمات مهندسی تاثیری در ارزان شدن قیمت مسکن ندارد و معتقدم آپارتمانی که متری پنج میلیون تومان قیمت دارد، حذف 10 هزار تومان عوارض از آن محلی از اعراب ندارد و این بحث‌ها فقط ذهن مردم را مشغول می‌کند.

وی تصریح کرد: اساسا مشکلات و گرانی مسکن مربوط به مسایل دیگری است که باید در جای دیگری به طور مفصل در مورد آن صحبت کرد.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به سه میلیون مترمربع ساختمان در حوزه فرهنگی شهر تهران در حال احداث است که شامل مسجد، حسینیه، کتابخانه، سالن تئاتر و سینما می‌شود. همچنین تعداد سالن‌های سینما و مساجدی که طی 5/2 گذشته در شهر تهران ساخته شده است، گویای توجه شهرداری تهران به مسایل فرهنگی شهر است.

خبر خوب برای مردم اطراف کهریزک: بهره‌بردای از واحد بازیافت تمام مکانیزه!

شهردار تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا همچنین از بهره‌برداری مرکز بازیافت تمام مکانیزه شهر تهران تا پایان تیر ماه خبر داد و گفت: بعد از 40 سال دفن غیرمنطقی زباله در کهریزک، با افتتاح این پروژه، دیگر مردم جنوب شهر تهران با مشکل آلودگی زیست محیطی مواجه نخواهند بود.

قالیباف در مورد تغییر اخیر برخی شهرداران هم توضیح داد: این تغییرات علت مدیریتی نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از شهرداران از کارکنان سازمان برنامه و بودجه بود که برای ادامه کار به سازمان نقشه‌برداری کشوری فراخوانده شده بود و در تغییر دیگر، شهردار یک منطقه، پس از 31 سال خدمت بازنشست شدند و ما از شهرداران مناطق خود رضایت کامل داریم.

شهردار تهران در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود تاکید کرد که اتوبوس‌های دو کابینه سامانه اتوبوس‌های تندرو به سفارش شرکت شهاب خودرو بوده است.

وی با تاکید بر این که این اتوبوس‌ها با پول نقد شهرداری تهران خریداری شده است، افزود: شهرداری تهران این توانایی را دارد که در بسیاری از پروژه‌های خود خرید نقدی داشته باشد و به این ترتیب سرعت اجرای پروژه را بالا ببرد.

به گفته وی، شهرداری تهران به همراه شرکت شهاب خودرو به دنبال انتقال تکنولوژی در تولید این نوع از اتوبوس‌های نسل جدید هستند.

قالیباف افزود: اتوبوس‌های ساخت کارخانجات داخل کشور کیفیت لازم را نداشته و استفاده از آن‌ها در شهر تهران، صرفه اقتصادی ندارد.

کد خبر 56459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز