چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه چند روز است که از برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس می‌گذرد، اما این رژیم از نقض جدی این وضعیت سخن می‌گوید.

روزنامه آلمانی زوددویچه گزارش داد، بنا به گفته محافل دولتی در بیت‌المقدس، رژیم صهیونیستی با اعلام این موضع‌گیری در واکنش به شلیک راکتی شبه‌نظامیان، شب گذشته (سه‌شنبه) تصمیم گرفت مرزهایش را با نوار غزه دوباره ببندد.

علاوه بر این، تامین مواد مهم برای برآوردن نیازهای اولیه که پس از آتش‌بس پنجشنبه گذشته با حماس از سر گرفته شده بود، دوباره به حال تعلیق درمی‌آید. فقط قرار است مرز در مناطق کویری آنهم یک بار در روز باز شود تا ساکنان نواحی بیابانی نیازهای روزانه خود را تامین کنند.

جهاد اسلامی روز سه‌شنبه دستکم سه راکت را به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. رژیم صهیونیستی این اقدام را «نقض جدی» آتش‌بس توصیف کرده با این حال کابینه این رژیم پیام داده که قصد دارد همچنان این آتش‌بس پابرجا بماند. حماس هم اعلام کرد که به آتش‌بس متعهد می‌ماند.

کمیته چهارجانبه که روز سه‌شنبه در برلین تشکیل جلسه داد، خواستار حفظ آتش بس شد. جامعه بین‌المللی امیدوار است با تنش‌زدای در نوار غزه حرکتی به سوی آرامش را شاهد باشد.

جلوگیری از برگزاری انتخابات جدید
تونی بلر، فرستاده ویژه کمیته چهارجانبه بازگشایی مرز نوار غزه را پیش‌شرط مهمی برای پیشرفت مذاکرات صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دانست. به گفته وی، با کمک آتش بس غزه باید موفق شد به انسدادی که اسرائیلی‌ها بر مناطق فلسطینی‌نشین تحت حاکمیت حماس اعمال کرده‌اند، پایان داد.

در همین حال سیاستمداران صهیونیست به گفته خودشان جلوی برگزاری انتخابات زودهنگام را گرفته‌اند و بدین ترتیب دولت ایهود اولمرت، نخست وزیر این رژیم امکان آن را می‌یابد که چندماه دیگر هم بر مسند قدرت باشد.

آنگونه که سیاستمداران حزب کارگر و حزب کادیمای اولمرت گفتند، نمایندگان حزب کارگری ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی موافقت کردند امروز (چهارشنبه پنجم تیرماه) به انحلال پارلمان رای ندهند. کادیما در همین حال برای برگزاری انتخابات به منظور تعیین رییس جدید این حزب اعلام آمادگی کرد.

اولمرت به اتهام فساد مالی زیر فشار است. باراک از او خواسته استعفا دهد وگرنه به به عمر دولت ائتلافی پایان خواهد داد.

کد خبر 56107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز