جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان آمریکایی برای اولین بار به طور موفقیت‌آمیزی یک بیمار مبتلا به سرطان پوست را با سلول‌های همانندسازی‌شده از سلول‌های ایمنی خود فرد درمان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دکتر کاسیان یی، سرپرست این گروه پژوهشی که نتایج کارشان در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، می‌گوید در  این شیوه درمانی راهگشا برای شکل پیشرفته ملانوم، نوعی سرطان با منشا سلول‌های رنگدانه‌‌دار پوست، که به فروکش‌کردن طولانی مدت بیماری این فرد انجامید، از سلول‌های T مقابله‌کننده باعفونت در بدن که همانند سازی شده بودند، بهره گرفته شد.

یی و همکارانش از بخش پژوهش بالینی در مرکز پژوهش سرطان فرد هاچینسون در سیاتل سلول‌های تی CD4 - نوعی از گلبول‌های سفید - را ار بدن یک مرد 52 ساله جدا کرده بودند که سرطان پوستی از نوع ملانوم در او به عقده لنفاوی در کشاله ران و یکی از ریه‌هایش منتشر شده بود.

ملانوم در این بیمار از قبل کاملا پیشرفته بود و در مرحله چهار قرار داشت.

این سلول‌های تی که به طور خاص با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند، در آزمایشگاه تغییر داده شده و تکثیر شدند و حدود 5 میلیارد از آنها به این بیمار که هیچ نوع درمان دیگری دریافت نکرده بود، تزریق شدند.

دو ماه بعد از این درمان، اسکن‌ها نشان دادند که هیج اثری از تومور سرطانی در اندام‌های بیمار وجود ندارد. و در دو سال بعدی هم این بیمار عاری از سرطان باقی مانده است.

یی گفت: "ما از اثر ضدتومور این سلول‌های تی CD4 و مدت پاسخ به درمان غافلگیر شدیم. این شیوه در این بیمار موفقیت‌آمیز بود، اما ما باید کارآیی این درمان را در بررسی بزرگتری ثابت کنیم."

استفاده از دستگاه ایمنی خود بیمار برای مقابله با سرطان، که ایمنی‌درمانی، نامیده می‌‌شود، یک حوزه پژوهشی در حال گسترش است که هدف آن ایجاد درمان‌های کمترسمی برای سرطان نسبت به شیوه‌های متعارف شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است.

هر سال حدود 160000 مورد ملانوم در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود؛ این بیماری به خصوص مردان سفیدپوست در مناطق بسیار آفتابی را مبتلا می‌کند. گرجه این بیماری معمولا پوست را مبتلا می‌کند، در موارد نادری چشم‌ها و روده‌ها نیز ممکن است مبتلا شوند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت هر سال 48000 نفر به علت ملانوم می‌میرند.

کد خبر 55509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز