پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

محمد هیراد حاتمی: «طرح سراسری صرفه‌جویی برای مقابله با خاموشی برق با الگوبرداری از کشورهای اروپایی از اول تیرماه امسال در تهران اجرا می‌شود.»

بازارهای اصلی شهر تهران در آخرین روزهای فصل بهار مهمانان ناخوانده‌ای را پذیرا شده‌اند. دولت از اجرای طرحی خبر می‌دهد که بیش از آنکه به عصر نوین تعلق داشته باشد به دوران سخت دهه 60 مربوط می‌شود.

 هنوز خاطرات روزهایی که صدای مولدهای برق در خیابان‌های شهر گوش فلک را کر می‌کرد در ذهن‌ها زنده باقی مانده است. روزگاری که بی‌برقی اصناف را وادار کرده بود که برای تامین نیازهای خود به سوی استفاده از مولدهای برق بروند. خاموشی‌های عصرگاهی اصناف را به فکر چاره اندیشی انداخته است.

 وزارت نیرو اعلام کرده که با اصناف برای خاموشی‌ها همراه خواهد شد ولی شاید طرح‌های نوین دولت چندان به کار کسبه و بازاریان نیایید. بازارهای اصلی شهر تهران اکنون همچون روزهای ابتدای دهه 60 و 70 پذیرای مولدهای برق شده است. مولدهایی که در خاموشی‌های یکباره به فریاد اصناف می‌رسند.

 جنجال خاموشی‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است ولی کلید تاریکی‌ها از هفته پیش در وزارت نیرو به سمت دیگر حرکت کرده تا روزهای تاریک و گرم با ورشکستگی همراه شده باشد. توزیع‌کنندگان به صراحت از طریق مجامع امور صنفی گلایه‌های خود را به دولت انتقال داده‌اند.

 یکی از اعضای هیأت رئیسه مجمع امورصنفی توزیعی تهران روایت می‌کند که این نهاد صنفی به‌صورت رسمی از وزارت بازرگانی درخواست کرده تا به مخالفت با اجرای این ایده بپردازد ولی موضع گیری‌های اخیر دبیرهیأت عالی نظارت براصناف نشان داده که مردان دولتی چندان هم در جلب همراهی دولتمردان موفق نخواهند بود.

 رئیس شورای اصناف کشور نیز اعلام کرده که همراه طرح تعطیلی واحدهای صنفی در ساعات ابتدای شب نخواهد بود. اعضای شهرستانی شورای اصناف کشور نیز روایت می‌کنند که مخالفت‌های خود را به سازمان‌های بازرگانی استان‌های متبوع خود انتقال داده‌اند. آنان نیز براین باورند که تعطیلی واحدهای صنفی توزیعی اصناف را بیش از گذشته درخطر ورشکستگی قرار خواهد داد.

آنان سال گذشته به‌دلیل بحران‌های مالی بسیاری که اقتصاد ایران برایشان به همراه آورده بود، دوران سختی را پشت سرگذاشتند. دولت نیز بارها به اصناف وعده داده بود که همراهی با آنان را فراموش نخواهد کرد. رئیس دولت نهم نیز اولین رئیس‌جمهور اسلامی ایران به شمارمی آمد که طی سه سال سه دیدار سه ساعته را با نمایندگان اصناف ترتیب داد.

هنوز چند روزی از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایران نگذشته بود که او به دیدار اصناف در مسجد خیابان پاستور رفت. او به نیکی می‌دانست که آرای خود را نه از میان سرمایه‌داران که از توده‌های مردمی کسب کرده است.

رئیس دولت به وزیربازرگانی خود نیز دستور داد که همراهی با اصناف را با همنشینی آنان توأم کند تا دیگر دسترسی به وزیر برای طبقه متوسط شهر ایران ناممکن جلوه گر نشود. اما هنگامی که جریان تعطیلی واحدهای صنفی در ساعات ابتدای شب‌های تابستان مطرح شد، بازهم معادلات شکلی جدید به‌خود گرفت.

مسئولان وزارت نیرو در این میان به جای پرداختن به افزایش ظریفت تولید برق و نیز یافتن راه حلی برای تغییر الگوی مصرف شهروندان به ویژه در بخش خانگی، به مداخله در امور اصناف پرداخته است.

مسئولان وزارت نیرو در طول دولت نهم همواره سعی کرده‌اند که چشم خود را به روی واقعیت‌ها بسته و تنها به طرح به‌اصطلاح راهکارهایی عجیب بپردازند. نمونه را می‌توان در جلوگیری از تغییر ساعت در نیمه سال، پس از 15 سال اشاره کرد که در نهایت با مداخله مجلس هفتم دولت به بازگشت به شیوه گذشته و هماهنگی با دیگر کشورها مجبور شد. امسال در حالی که خاموشی‌های تابستان سال گذشته را شهروندان و اصناف تجربه کرده بودند موضوعی دیگر مطرح شد که شگفتی همگان را بر انگیخت و آن هم کاستن از ساعت کار بازاریان بود.

اصناف سال گذشته برای تعطیل فروشگاه‌های توزیعی در ساعت 24 با نیروی انتظامی به توافق رسیده بودند. آنان بارها به دیدار مردان انتظامی رفتند تا آنان را مجاب سازند که تابستان هنگامی برایشان مفید خواهد بود که تا پاسی از شب بیدار باشند و به فعالیت‌های خود ادامه دهند اتحادیه‌های صنفی به مدیران دولتی اندرز دادند که قانون نظام صنفی به آنان اختیار داده تا ساعت کاری خود را تعیین کنند و پس از تصویب کمیسیون نظارت براصناف آن را به اجرا درآوردند.

 نص صریح قانون اشاره می‌کند که تنها هیأت عالی نظارت حق ورود به مناقشه تعیین ساعت کاری اصناف را دارد ولی این بار نه وزارت بازرگانی که وزیرش، ریاست هیأت عالی نظارت را نیز برعهد دارد که وزارت نیرو خواهان دگرگونی اوضاع شده است.

معاون وزیرنیرو اعلام کرده که طرح جدید را به‌زودی به هیأت عالی نظارت براصناف ارائه خواهد کرد تا بازهم اتفاقی جدید  در اقتصاد ایران رخ دهد.

کد خبر 55477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز