سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دسته‌ای از پرندگان پلیکان در پدیده‌ای غیرمعمول در حاشیه رود ارس مشاهده شدند.

محسن قمی، معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: هفته قبل، به هنگام بازدید از حاشیه رود ارس در پدیده‌ای غیرعادی متوجه حضور دسته‌ای از پلیکان‌ها شدیم که احتمال می‌رود به دلیل خشکسالی و کمبود آب، زیستگاه اصلی خود را ترک و ارس را به عنوان زیستگاه جایگزین انتخاب کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حاشیه رود ارس پذیرای زمستان گذرانی این پرندگان است و مهاجرت پلیکان در این فصل از سال به این منطقه، کم‌سابقه تلقی می‌شود.

به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی ، پلیکان در این موقع از سال باید در عرض‌های شمالی سکونت داشته باشد.

پلیکان پرنده ای زیبا و بلند پرواز است که حدود 170 سانتیمتر طول و 11 کیلوگرم وزن دارد. زیستگاه این پرندگان در اطراف دریاچه‌های شور و شرین، سواحل و باتلاق‌هاست و از تنوع زیادی از ماهی‌ها تغذیه می‌کنند.

این پرندگان در سال دو مهاجرت برای زمستان گذرانی و تابستان گذرانی دارد و گاهی در مسیر مهاجرت دچار آسیب‌ها و سوانحی مانند برخورد با خطوط جریان برق می‌شوند.

پلیکان در ایران در زمره پرندگان در خطر انقراض گزارش شده است که تخریب شدید زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه از عوامل تهدید برای آنها بشمار می‌رود.

کد خبر 52461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز