مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران کانادایی با انجام بزرگترین تحقیق در مورد مزایای شیر مادر دریافتند کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند از آن دسته از همسالانشان خود که شیر خشک دریافت می‌کنند باهوشتر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونترال، این تحقیق نشان داد شیر مادر بهره هوشی کودک را بالا می‌برد و عملکرد تحصیلی او را بهبود می‌بخشد.

مشروح این تحقیق در تازه‌ترین شماره نشریه ‪ Archives of General‬ ‪ Psychiatry‬منتشر شده است.

مایکلو کرامر از دانشگاه مکگیل در مونترال و سرپرست این تحقیق می‌گوید این مطالعه قویترین شواهد در مورد فواید شیردهی طولانی و انحصاری با شیر مادر بر هوش کودکان را ارایه می‌کند.

این محققان ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۸۸۹‬کودک را که طی ژوئن ‪ ۱۹۹۶‬تا دسامبر ‪ ۱۹۹۷‬در ‪۳۱‬ درمانگاه و زایشگاه بلاروس به دنیا آمده بودند به مدت ‪ ۵‬تا ‪ ۶‬سال بررسی کردند.

نیمی از این مادران تشویق به تغذیه انحصاری و طولانی فرزندان خود با شیر خود شدند. برای نیم دیگر مادران این تشویق انجام نشد.

سپس توانایی‌های ادراکی کودکان بعدها با استفاده از آزمون‌های بهره هوشی و براساس نمرات مدرسه ارزیابی شد.

بطور میانگین کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده بودند در تمام امتحانات نمرات بهتری کسب کردند و درسهای خواندن و نوشتن نمرات آنها بسیار بالاتر بود.

کرامر گفت هنوز روشن نیست فواید شیر مادر به علت ساختار شیر است یا تعاملات جسمی و اجتماعی بین مادر و کودک که خاص روش شیردهی است علت آن است این مطالعه نشان داد هر چه مدت زمان و تعداد دفعات شیر دهی بیشتر باشد تعاملات کلامی بین مادر و کودک در مقایسه با تغذیه با شیر خشک بیشتر است اثر محرک بر رشد ادراکی کودک دارد.

براساس آخرین بررسی‌های دولتی در آمریکا، درحال حاضر از هر چهار مادر سه مادر فرزندان خود را با شیر خودشان تغذیه می‌کنند که در ‪ ۲۰‬سال گذشته بالاترین میزان است.

کد خبر 51101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز