یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

گروه سلامت: اگر تا به حال‌، شنیدن جمله‌ای مانند «زعفرانی باشید» به‌نظر اندکی غریب می‌آمد، تازه‌ترین مطالعات، ابعاد تازه‌ای از معنای آن را روشن می‌کنند!

محققان جدیداً کشف کرده‌اند که زعفران می‌تواند در درمان سندرم پیش از قاعدگی مؤثر باشد.

به گزارش رویترز، این حاصل مطالعه‌ای است که دکتر آقاحسینی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده‌اند و نتایج آن در شماره مارس نشریه «بیماری‌های زنان» بریتانیا منتشر شده است.

محققان کشورمان برای بررسی این موضوع، ۵۰ ‌زن ۲۰ تا ۴۵ ساله را که دچار علائمی از سندرم بودند، به‌طور تصادفی انتخاب کردند و به گروهی از آنها کپسول‌های زعفرانی و به گروه دیگر دارونما دادند؛ ۲ بار در روز و به‌مدت ۲ چرخه قاعدگی. نتایج، نشان‌دهنده تفاوت قابل‌ملاحظه علائم در ۲ گروه بود.

در گروه اول، سه‌چهارم افراد کاهش ۵۰ درصدی علائم را ذکر می‌کردند؛ در حالی که در گروه دوم، که داروی موردآزمایش را مصرف نکرده بودند، این کاهش تنها ۸ درصد بود.

در مورد یکی از آزاردهنده‌ترین علائم، یعنی افسردگی در روزهای پیش از قاعدگی، این کاهش به‌خصوص چشمگیر بود؛ به این ترتیب که بیش از ۶۰ درصد خانم‌هایی که از زعفران استفاده کرده بودند، کاهش ۵۰ درصدی را در افسردگی‌شان مشاهده کردند.

این محققان حدس زده بودند که زعفران با افزایش میزان سروتونین در سیستم عصبی، می‌تواند این تاثیرات را داشته باشد واین مطالعه، به‌عنوان قدم اول توانست شواهدی برای این رابطه بیابد.

با این حال، این محققان معتقدند برای استفاده کاربردی، نیاز به انجام مراحل بعدی پژوهشی است. با مطالعه جدید محققان کشورمان، شاید بتوان روش مؤثرتری برای این مشکل یافت.

کد خبر 49359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز