شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بابک احمدی در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد و مقیم همین شهر است. تا سال ۱۳۵۲ در دو رشته علوم سیاسی و فلسفه، در ایران و ایالات متحده آمریکا درس خواند.

بابک احمدی

او سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ را در لندن و سال‌های بعد تا بهمن ۱۳۵۷ را در پاریس گذرانده است.

وی از سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ به همکاری با نشریه فیلم پرداخت و در همان سال‌ها گرایش به ترجمه و تالیف متون مربوط به فلسفه و فلسفه هنر در آثار و نوشته‌هایش آشکار شد.

فعالیت‌های اولیه وی بر معرفی فیلمسازان متفاوتی چون روبر برسون و آندری تارکوفسکی گذشت که با انتشار کتاب های «باد هر جا بخواهد می‌وزد، اندیشه‌ها و فیلم‌های‌روبربرسون» و «امید بازیافته، سینمای آندری تارکوفسکی» عرضه عمومی‌شد.

بعد ها وی به سمت مباحث زیبایی شناسانه  و فلسفه هنر روی آورد که نتیجه آن کتاب «از نشانه‌های تصویری تا متن» بود. مدتی بعد وی حاصل درس گفتاری های خود در فلسفه هنر را در کتابی با عنوان «حقیقت و زیبایی، درس‌های فلسفهٔ هنر» از سوی نشر مرکز به بازار کتاب عرضه کرد.

«آفرینش و آزادی، جستارهای هرمنوتیک و زیبایی شناسی» و «تصاویر دنیای خیالی، مقاله هایی درباره سینما» از دیگر آثار احمدی بود که اواسط دهه هفتاد به بازار کتاب عرضه شد.

چهار گزارش از تذکرة‌الاولیای شیخ فریدالدین عطار نیشابوری نیز از جمله آثار نسبتا متفاوت احمدی بود که با رویکرد به متنی از ادبیات کهن ایرانی نوشته شد.

«خاطرات ظلمت، دربارهٔ سه اندیش گر مکتب فرانکفورت»، «ساختار و تأویل‌متن»، «ساختار و هرمنوتیک» و «کتاب تردید» هم از دیگر آثار احمدی به شمار می‌رود.

وی همچنین کتاب های «معمای مدرنیته»، «واژه‌نامهٔ فلسفی مارکس»، «مدرنیته و اندیشهٔ انتقادی» را تالیف و تدوین کرد.

احمدی در زمینه مارکس هم علاوه بر واژه نامه فلسفی مارکس کتاب نسبتا حجیم مارکس و سیاست مدرن را تدوین وانتشار داد.

همزمان با اوج گیری مباحث مربوط به هایدگر در ایران وی دو کتاب درباره هایدگر نوشت با عنوان های «هایدگر و پرسش بنیادین»، «هایدگر و تاریخ هستی» که اقبال مناسبی دربازار کتاب پیدا کرد.

سارتر که می‌نوشت از جمله آخرین تالیفات احمدی بود که همزمان با صدمین سال تولد ژان پل سارتر به بازار کتاب راه یافت.

آخرین کتاب بابک احمدی «کار روشنفکری» نام دارد که نقد وارزیابی وی از فضای روشنفکری در ایران است.

از بابک احمدی کتاب «رساله‌ای در تاریخ» نیز به زودی به بازار کتاب راه می‌یابد.

تمامی نوشته‌های بابک احمدی را نشر مرکز تولید وعرضه می‌کند و آثار این مولف و مترجم صاحب نام از جمله متون پروفروش در بازار کتاب های فلسفی است که برخی از کتاب ها به چاپ های متعدد رسیده است.

*آخرین بروزرسانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 49246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز