جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه ورزشی - محمد جواد پاینده: تعطیلی ۴۰ روزه رقابت‌های لیگ اتفاق بی‌سابقه‌ای است که ۱۸ تیم حرفه‌ای فوتبال ایران را از اواسط بهار تا اوایل تابستان معلق می‌سازد.

هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور که برای نخستین بار با حضور ۱۸ تیم و در طول ۳۴ هفته برگزار می‌شود، اواسط تیرماه به پایان می‌رسد.

فشردگی بازی‌های تیم ملی درخرداد ماه  و حساسیت هفته‌های پایانی رقابت‌های لیگ برتر موجب شد سازمان لیگ روز جمعه از تعطیلی ۴۰ روزه رقابت‌های لیگ خبر بدهد در حالی که پیش از این تاکید شده بود مسابقات لیگ و جام حذفی تا اواسط خرداد ماه به پایان رسیده و چهره قهرمان این دو جام شناخته خواهد شد.

البته برنامه اعلام شده نشان می‌دهد تعطیلی بازی‌ها بیش از ۴۰ روز به طول می‌انجامد.

قابل پیش‌بینی بود که برگزاری لیگ ۱۸ تیمی  مشکلات فراوانی خواهد داشت که مهمترین آن، طولانی شدن بازی‌ها است و همین موضوع همزمان با برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را ناگزیر به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است.

روز جمعه مهدی تاج از تعطیلی ۴۰ روزه مسابقات لیگ خبر داد و البته تصریح کرد که باشگاه‌ها در این خصوص با فدراسیون فوتبال همراهی خواهند کرد.

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور پس از انجام هفته سی و یکم در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه تا پایان دیدارهای تیم ملی، تعطیل خواهد شد و رقابت‌ها بعد از دوم تیرماه پیگیری می‌شود.»

وی در این خصوص اظهار داشت: «کارشناسان و مربیان نباید ما را به خاطر تعطیلی مسابقات سرزنش کنند زیرا با توجه به بازی‌های حساس تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی، اگر هر فرد دیگری هم در جایگاه ما قرار داشت، چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کرد.»

فدراسیون و سازمان لیگ با توجه به شرایط فعلی طبیعتاً چاره دیگری ندارند اما باید پرسید برنامه‌ریزی اولیه رقابت‌ها چرا به گونه‌ای نبوده که پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری ۳ هفته پایانی صورت بگیرد و مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در برگزاری لیگ، وقفه ۴۰ روزه ایجاد نکند؟

تیم ملی در روز سیزدهم خرداد سومین بازی خود  را در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام جهانی مقابل امارات برگزار می‌کند.

بازی‌های هفته سی و یکم روز ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود و صبح روز بیست و سوم تمرینات تیم ملی آغاز خواهد شد، در فاصله بیست روز مانده به بازی مقابل امارات.

طبیعتاً در این زمان طولانی قرار است تیم دایی بازی‌های تدارکاتی مورد نظر سرمربی را برگزار کند.

با توجه به اینکه ۳ بازی دیگرتیم ملی  به ترتیب  هجدهم و بیست و پنجم خردادماه و دوم تیر برگزار می شود طبیعتاً در فاصله این مسابقات هم امکان برگزاری مسابقات لیگ وجود نخواهد داشت.

امکان به تعویق انداختن بازی برخی از تیم‌ها و انجام دیگر مسابقات وجود ندارد زیرا سازمان لیگ با توجه به حساسیت رقابت‌ها می‌خواهد 3 هفته پایانی مسابقات به شکل همزمان برگزار شود.

تاج در این خصوص گفت: «به دلیل این شرایط خاص و حساس، پس از اتمام هفته سی و یکم رقابت‌های لیگ برتر، این مسابقات را تا پایان دیدار ایران برابر کویت در روز دوم تیرماه تعطیل می‌کنیم.

البته در این زمان مسابقات جام‌حذفی برگزار می‌شود و از تیم‌هایی که در این دیدارها حضور دارند می‌خواهیم که با درک شرایط حساس تیم ملی، با ایجاد نکردن حاشیه  به موفقیت این تیم کمک کنند.»

در تعطیلی ۴۰ روزه لیگ، باشگاه‌ها باید تمرینات خودشان را با چه انگیزه‌ای دنبال کنند آن هم در غیاب بازیکنان اصلی و ستاره‌های سرشناس؟ بازیکنانی که در اختیار تیم ملی قرار می‌گیرند در بازگشت به باشگاه‌های خود  چه شرایطی خواهند داشت؟

تنها نقطه امیدوارکننده در برنامه جدید اعلام شده برگزاری بازی‌های باقیمانده از جام حذفی است. اگر فینال این مسابقات هم طبق گفته نایب‌رئیس فدراسیون پیش از نیمه خرداد برگزار شود جام حذفی برخلاف همیشه پیش از رقابت‌های لیگ به پایان می‌رسد که این اتفاق نیز در نوع خود جالب توجه خواهد بود.

روز گذشته با توجه به همزمانی اعلام این خبر با برگزاری رقابت‌های لیگ مربیان تیم‌های لیگ برتری واکنشی از خود نشان ندادند.

انتظار می‌رود برنامه جدید اعتراض مدیران و خصوصاً مربیان تیم‌های لیگ برتری را در پی داشته باشد. بدنسازی و برنامه‌ریزی صورت گرفته تیم‌ها با توجه به پایان لیگ در اواسط خرداد تنظیم شده بود و حالا شرایط جدید واکنش منفی آنها را در پی دارد که باید با توجه به شرایط جدید و تعطیلی ۴۰روزه مسابقات، مجدداً برنامه‌ریزی کنند.

در این میان تیم‌های مدعی قطعاً شرایط سخت‌تری را تحمل خواهند کرد.

بازیکنان ملی‌پوش سپاهان، پرسپولیس، صباباتری و استقلال ۴۰ روز از  تمرینات باشگاهی فاصله می‌گیرند و در اختیار تیم ملی خواهند بود. این بازیکنان تاثیرگذار با گذشت بیش از یک ماه به تیم‌های خود بازمی‌گردند تا رقابت حساس قهرمانی را دنبال کنند.

قرارداد بسیاری از مربیان و بازیکنان هم در این تاریخ به پایان رسیده و فرصت آنها برای بررسی پیشنهادها و توافق با تیم‌های خارجی از دست می‌رود.

با پایان یافتن مسابقات لیگ ایران، ‌تعطیلات پایان فصل آغاز می‌شود، فصل نقل‌وانتقالات و بعد از آن فرصتی برای آماده سازی مجدد تیم‌ها جهت حضور در لیگ ۸۷-۸۸ اما برنامه‌ریزی جدید مشکلات زیادی برای تیم‌ها ایجاد خواهد کرد.

تعطیلات پایان فصل لیگ ایران و همچنین فصل نقل و انتقالات مطابق با نقل و انتقالات دیگر کشورهای آسیایی و حتی اروپایی نخواهد بود. باید دید تعامل باشگاه‌ها و ملی‌پوشان با برنامه‌ریزی جدید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال چگونه خواهد بود؟

کد خبر 48390

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز