همشهری آنلاین: ۵۰۲ صفحه مقدمه و ۱۴۵۰ صفحه تعلیقات از سوی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بر چهار کتاب منطوم عطار که مجموعاً به هزار صفحه بالغ می‌شود، نوشته شده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اصغر محمدخانی ادب پژوه و مدیر مجموعه نشست‌های شهر کتاب ضمن اعلام این مطلب در همایش عطار گفت: مجموعه مطالعات دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی درباره عطار ابتدا در سال ۱۳۷۸ در قالب کتاب زبور پارسی که به زندگی و گزیده‌ای از غزل‌های عطار اختصاص داشت منتشر شد و سپس وی این مطالعات را در قالب کتاب‌های مختارنامه، منطق‌الطیر، اسرار نامه و مصیبت نامه منتشر کرد.

به گفته محمد خانی چهار کتاب یاد شده اخیرا از سوی انتشارات سخن به بازار کتاب عرضه شده است و ناشر وعده داده است که تا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب الهی نامه را منتشر کند و تا پایان سال هم تذکره‌الاولیای شیخ عطار و دیوان غزلیات وی را عرضه عمومی کند.

محمد خانی درباره ویژگی پژوهش های دکتر شفیعی کدکنی درباره عطار و آثارش گفت:دکتر شفیعی نکات زبانی، دینی، تاریخی،عرفانی را در کار خود جای داده است و به دلیل آنکه عطار همشهری وی بوده است( هر دو زاده کدکن هستند)نکات بدیعی از بازی های زبانی عطار را هم در مقدمات و تعلیقات توضیح داده است.

به گفته مدیر نشست‌های شهر کتاب، دکتر شفیعی مجموعه آثار قطعی عطار را ۷ اثر می‌داند.

وی درباره پیشینه تصحیح آثار عطار گفت:پیش از این بزرگانی چون سعید نفیسی، بدیع‌الزمان فروزانفر، عبدالله نورانی وصال، دکتر صادق گوهرین و دکتر خوانساری و هلموت ریتر و دکتر محمد استعلامی روی آثار عطار کار کرده بودند.

وی درباره نسخه مورد توجه دکتر شفیعی گفت: دکتر شفیعی نسخه ابراهیم مراغی از آثار عطار را نسخه اصل قرار داده و بقیه نسخه‌ها را در مطابقت با این نسخه مورد اعتنا قرار داد.

محمد خانی در ادامه گفت که از جمله پرسش‌هایی که درباره آثار عطار مطرح و تا کنون کمتر به آن پرداخته شده، این است که دنیای عطار تا چه اندازه با عقلانیت در تلاطم و آشتی است.

این پرسش مضمون نشست دیگری را تشکیل داد که روز پنج شنبه(۲۲ فروردین) در انجمن حکمت و فلسفه با حضور دکتر اعوانی، ‌دکتر دینانی و دکتر شهرام پازوکی برگزار شد.

کد خبر 48279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز