حمید سوریان جوان سرفراز کشتی فرنگی ایران دومین مدال طلای جهانی خود را هم به دست آورد.

به گزارش سرویس ورزشی همشهری سوریان دوشنبه 3 مهر در جریان برگزاری رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که در شهر کوانگ جوی چین برگزار می شود با انجام کشتی هایی خوب و غلبه بر تمامی حریفان خود صاحب گردن آویز طلای جهان در وزن 55 کیلوگرم شد.

او سال گذشته نیز در رقابت های جهانی مجارستان تنها مدال طلای تیم ایران را در همین وزن به دست آورده بود. سوریان دیروز جمعا 5 بار به روی تشک آمد. او ابتدا حریف اسپانیایی خود ویسنته را خیلی راحت شکست داد و سپس با پیروزی مقابل کشتی گیر اوکراینی در مرحله یک هشتم نهایی هم از سد ونکوف بلغاری گذشت. وی با رسیدن به مرحله نیمه نهایی رویاروی درلاچر از آمریکا ایستاد که با برتری مقابل او جواز حضور در فینال را به دست آورد.

حریف سوریان در فینال روشن بایرام اوف آذربایجانی بود که قهرمان جوان ما این کشتی گیر را هم در دو تایم پی درپی با نتایج مشابه (0-3) شکست داد تا با کسب دومین مدال طلای جهان به جمع رکوردداران ورزش ایران بپیوندد. حمید سوریان تنها فرنگی کار ایران است که صاحب دو مدال طلای جهان آن هم در دو دوره پی در پی شده است. دیگر چهره های طلایی کشتی فرنگی ایران مرحوم فیروز علیزاده و حسن رنگرز هستند که هر کدام یک مدال طلا در کارنامه قهرمانی خود دارند.

نکته قابل توجه در کسب مدال طلای سوریان اعتماد محمد بناء سر مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران به این کشتی گیر است. عملکرد سوریان بعد از پیکارهای جهانی سال قبل به دلیل شکست در دو میدان جایزه بزرگ باکو و رقابت های بین المللی جام پیت لانسکی در لهستان به شدت مورد انتقاد کارشناسان این رشته در کشور قرار گرفته بود که محمد بناء با ایستادگی در مقابل همه آن ها و اعتماد به سوریان او را بار دیگر روانه مسابقات جهانی چین کرد و الحق والانصاف که این کشتی گیر شایسته هم مزد اعتماد مربی خود را این چنین پاسخ داد.

نمایش ضعیف اشکانی و محمدی
در اولین روز مسابقه های کشتی فرنگی قهرمانی جهان تیم ایران دو نماینده دیگر هم در صحنه رقابت ها داشت که به دلیل باخت مقابل حریفان دستشان از کسب مدال کوتاه ماند. اگر شکست و حذف علی محمدی کشتی گیر 66 کیلویی کشورمان توسط شرف اوغلو نایب قهرمان المپیک آتن از قبل هم قابل پیش بینی بود اما حذف علی اشکانی نایب قهرمان جهان در سال 2005 در وزن 60 کیلوگرم برای علاقمندان کشتی غیرقابل باور بود. اشکانی که تنها مانع مقابل خود برای رسیدن به طلای جهان را آرمن نازاریان بلغاری می دانست و سال گذشته هم در فینال مسابقات جهانی به این کشتی گیر باخته بود، بدون مقابله با او در سد کشتی گیران آمریکا و روسیه  گیر افتاد و دستش از کسب مدال جهانی دور ماند.

اشکانی ابتدا حریف خود از جمهوری چک را برد و سپس در یک کشتی انتقادآمیز به حریف آمریکایی خود جووارن باخت. اشکانی این آمریکایی را سال قبل (1-9) برده بود. با توجه به رسیدن این کشتی گیر آمریکایی به فینال این وزن اشکانی در گروه شانس مجددها این امتیاز را داشت که حداقل صاحب مدال برنز شود، اما او این موقعیت را هم از دست داد و بعد از غلبه بر نماینده ازبکستان به ویاچسلاو جاسته از روسیه باخت و حذف شد. علی محمدی هم به این دلیل از جدول مسابقات کنار رفت که برنده او شرف اوغلو خود در ادامه رقابت ها برابر بگالیف از قرقیزستان شکست خورد.

برنامه روز دوم فرنگی کاران ایران
پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان سه‌شنبه 4 مهر در حالی وارد دومین روز خود می شود که تیم ایران 3نماینده دیگر در صحنه رقابت ها دارد.
در وزن 74 کیلوگرم که 38 کشتی گیر حضور دارند داود عابدین زاده بعد از یک دور استراحت در دور دوم با کوئرو از اسپانیا روبرو می شود.در وزن 84 کیلوگرم سامان طهماسبی در یک گروه 36 نفره اولین کشتی خود را با آریاس از دومنیکن می گیرد و در وزن 96 کیلوگرم رضا فرضی زاده در میان 28 فرنگی کار نبرد سختی برای کسب مدال جهانی دارد.

فرضی زاده در دور اول با جاستین روبز از آمریکا کشتی می گیرد. در این وزن رویارویی حمزه یرلی کایا قهرمان سابق جهان از ترکیه و کرم جابر قهرمان المپیک آتن از مصر در دور اول بسیار دیدنی است.

دیدار یزدانی خرم با مارتینتی
در حاشیه برگزاری رقابت های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در کشور چین محمدرضا یزدانی خرم سرپرست فدراسیون کشتی با رافائل مارتینتی دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار یزدانی خرم خواستار رفع معضل دوپینگ در کشتی شد و مارتینتی هم اعلام کرد که تا سال 2012 مقررات فیلا هیچ تغییری نمی کند.

کد خبر 4809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز