یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مخالفان جنگ در انگلیس و آمریکا خروج فوری نیروهای اشغالگر را از عراق و افغانستان خواستار شدند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد هزاران تن در لندن و شهر گلاسکو در اسکاتلند تظاهرات کردند و خروج فوری نیروهای انگلیسی را از عراق و افغانستان خواستار شدند. پلیس لندن شمار تظاهر کنندگان در لندن را بالغ بر ده هزار نفراعلام کرده است با این همه سازمان دهندگان می‌گویند بین سی تا چهل هزار تن در این اعتراضات شرکت کردند. کارولین لوکاس یکی از اعضای حزب سبز در پارلمان اروپا در تظاهرات لندن خواستار محاکمه تونی بلر نخست وزیر سابق و گوردون براون جانشین وی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی شد.

marking the fifth anniversary of the war in Iraq

در شهرهای دیگر اروپا نیز گزارش‌ها از برپایی تظاهرات ضد جنگ حکایت دارد.

معترضان پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود "یانکی به خانه‌ات برگرد" و "حاصل پنج سال جنگ، یک میلیون کشته".

یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت: من به این علت در این تظاهرات شرکت کردم که اعلام مخالفت با سیاستهای امریکا را در عراق بسیار مهم و ضروری می دانم به ویژه در شرایط فعلی که رسانه‌های گروهی جهان توجه چندانی به تراژدی عراق ندارند.

Anti-war demonstrators shouts during a rally

تظاهرکنندگان معتقدند تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به عراق با گذشت پنج سال و کشته شدن حدود یک میلیون نفر و بر جا ماندن خسارات فراوان، بر خلاف وعده‌های کذب سردمداران دولت امریکا موجب خطرناکتر و بی‌ثباتی بیشتر جهان و منطقه شده است. این تظاهرات با راهپیمایی‌های ضد جنگ در سرتاسر جهان که در اول دسامبر در کنفرانس صلح بین‌المللی در لندن درباره آن توافق شد، همزمان خواهد شد. تظاهرکنندگان همچنین از مجامع بین‌المللی خواستند تا به محاصره غزه و جنایات صهیونیست‌ها واکنش نشان دهند

تظاهرات در لس‌آنجلس

به گزارش واحد مرکزی خبر، ده‌ها هزار تن از مردم لس‌آنجلس و شهرهاى اطراف شنبه در این شهر تظاهرات ضد جنگ برگزار کردند. در این راهپیمایى که در میان تدابیر شدید امنیتى پلیس لس‌آنجلس برگزار شد قشرهای مختلف مردم با سر دادن شعارهایى اعتراض خود را به سیاست‌هاى جنگ افروزانه دولت بوش اعلام کردند و خروج هرچه سریعتر نیروهاى آمریکایى از عراق را خواستار شدند

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد؛ ران کوویچ از کهنه سربازان دوران جنگ ویتنام که کتابش در محکومیت جنگ ویتنام تحت عنوان "متولد چهارم ژوییه" دستمایه فیلمی در این خصوص شده است با شرکت در تظاهرات لس انجلس گفت: هم برای ملت عراق و هم برای نظامیان امریکایی که بازیچه مقامات دولت امریکا قرار گرفته اند احساس تاسف می‌کنم .

ایتالیا، محکومیت حضور نظامی آمریکا

به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، گروهی از اتباع امریکایی مقیم ایتالیا،در استانه پنجمین سالگرد حمله امریکا به عراق یکشنبه با تجمع در یکی از میدانهای مرکزی شهر رم به سیاستهای جنگ طلبانه جرج بوش در خاورمیانه اعتراض کردند.

خانم استفانی وسپروکس سخنگوی این گروه در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم، با تاکید بر این مسئله که اشغال عراق به دست نظامیان امریکایی در 5 سال گذشته یک میلیون کشته بر جای گذاشته است گفت در حالیکه اکثریت قریب به اتفاق ملت امریکا با ادامه اشغال عراق مخالف هستند، دولت و کنگره امریکا با تامین مالی این جنگ، به کشورشان خیانت می‌کنند.

وی افزود اوباما و کلینتون نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات اتی ریاست جمهوری امریکا می گویند در صورت پیروزی نیروهای امریکائی را از عراق خارج می کنند اما ما از این دو نامزد می خواهیم منتظر فردا نباشند و امروز به عنوان سناتور برای بازگشت سربازان امریکایی به کشورشان تلاش کنند.

کد خبر 46682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز